Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät (8 op)

Toteutuksen tunnus: TK00DQ04-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2021 - 31.07.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Juha Santala
Maria Maljanen
Mari Vikman
Nina Kilkku
Hanna-Kaisa Korpikoski
Taina Ojaniemi
Opintojakso
TK00DQ04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö (Opintojakso)

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kevään 2022 opiskelupäivissä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Menetelmätehtävien tekeminen seuraavasti:
- Lapset puheeksi -ennakkotehtävän palautus 7.2.2022 mennessä
- Menetelmätehtävän materiaalin palautus 14.3.2022 mennessä
- Motivoivan keskustelun ennakkotehtävän tekeminen 14.3.2022 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Flipped learning (ennakkotehtävät oppitunneille)
- Pienryhmätyöskentely
- Oppimistehtävä
- Simulaatio
- Keholliset harjoitukset

Oppimateriaalit

Opetussuunnitelman mukainen kirjallisuus, ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

- Hietaharju, P & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
- Noppari, E., Kiiltomäki, A.& Pesonen, A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
- Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
- Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö.
- Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki,M & Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
- Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. 2008. Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi. Helsinki.
- Mental Health Promotion Glossary

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 8 op = 216 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kevään 2022 opiskelupäivissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
- Opiskelijan suoriutuu tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti.
- Opiskelija tunnistaa, nimeää ja määrittelee alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön
- Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna
- Opiskelija tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
- Opiskelija osallistuu ryhmässä
- Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa
- Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
- Opiskelija osaa oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
- Opiskelija soveltaa, selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
- Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
- Opiskelijaa laatii suunnitelmia, rajaa tehtäviä ja ongelmia ja ratkaisee ongelmia
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- Opiskelija analysoi, yleistää ja yhdistää opiskelemiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
- Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja
- Opiskelija arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, yhdistelee niitä luovasti ja luo uusia ratkaisutapoja
- Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
- Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa

Siirry alkuun