Methods and interventions in mental health and substance abuse care (8 cr)
Code: TK00DQ04-3004
General information
- Enrolment period
- 02.06.2021 - 31.07.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Specialised Education in Mental Health and Substance Abuse Work
- Teachers
- Juha Santala
- Maria Maljanen
- Mari Vikman
- Nina Kilkku
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Taina Ojaniemi
- Course
- TK00DQ04
Objectives (course unit)
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
Content (course unit)
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.
Location and time
Opintojakso toteutuu kevään 2022 opiskelupäivissä.
Exam schedules
Menetelmätehtävien tekeminen seuraavasti:
- Lapset puheeksi -ennakkotehtävän palautus 7.2.2022 mennessä
- Menetelmätehtävän materiaalin palautus 14.3.2022 mennessä
- Motivoivan keskustelun ennakkotehtävän tekeminen 14.3.2022 mennessä.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- Luento-opetus
- Flipped learning (ennakkotehtävät oppitunneille)
- Pienryhmätyöskentely
- Oppimistehtävä
- Simulaatio
- Keholliset harjoitukset
Learning materials
Opetussuunnitelman mukainen kirjallisuus, ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
- Hietaharju, P & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
- Noppari, E., Kiiltomäki, A.& Pesonen, A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
- Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
- Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö.
- Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki,M & Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
- Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. 2008. Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi. Helsinki.
- Mental Health Promotion Glossary
Student workload
Opintojakson laajuus 8 op = 216 h opiskelijan työtä
Content scheduling
Opintojakso toteutuu kevään 2022 opiskelupäivissä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
- Opiskelijan suoriutuu tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti.
- Opiskelija tunnistaa, nimeää ja määrittelee alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön
- Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna
- Opiskelija tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
- Opiskelija osallistuu ryhmässä
- Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa
- Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
- Opiskelija osaa oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
- Opiskelija soveltaa, selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
- Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
- Opiskelijaa laatii suunnitelmia, rajaa tehtäviä ja ongelmia ja ratkaisee ongelmia
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- Opiskelija analysoi, yleistää ja yhdistää opiskelemiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
- Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja
- Opiskelija arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, yhdistelee niitä luovasti ja luo uusia ratkaisutapoja
- Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
- Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa