Opinnäytetyön toteutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CJ53-3038
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.12.2020 - 07.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.01.2021 - 13.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Heimo Outinen
- Terhi Pekkinen
- Katariina Kunnas
- Anne-Marie Lehtonen
- Minna Tiainen
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Minna Tiainen
- Opintojakso
- 7K00CJ53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa
Sisältö (Opintojakso)
- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus opintojakson suorittaminen, orientaatio opinnäytetyöhön ja opinnäytetyön suunnittelu opintojaksoon osallistuminen
Aika ja paikka
Kohdennetut metodiopinnot; teoreettinen opinnäytetyö tai toiminnallinen opinnäytetyö. tarkemmat tiedot ajankohdasta mnetelmäopetuksen moodlealustoilla. Näihin pääset Opinnäytetyö (hoitotyö) Moodlealustan kautta.
Teoreettinen (avain: teoreettinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14554
Toiminnallinen (avain: toiminnallinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14547
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä käsikirjoitusseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.
4 op itsenäinen työskentely merkitään opintorekisteriin, kun opinnäytetyön aineisto on kerätty (tai vastaava vaihe ohjavan opettajan arvioimana).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tentti, luennot, seminaarit, työpajat, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op kohdennetut metodiopinnot (54 h); osallistuminen kontaktiopetukseen, työpajat ja tentti (12-14 tuntia). Itsenäistä työskentelyä 42-40 tuntia.
1 op käsikirjoitusseminaari (27 h), joka sisältää esityksen valmistelun, vertaisarvioijana toimimisen ja oman työn esityksen sekä aktiivisen osallistumisen seminaarin aikana. Sisältää valmistuvien opinnäytetyöesitysten seuraamisen sovitusti.
4 op itsenäinen työskentely (108 h) sisältää opinnäytetyön toteuttamisen edellyttämän itsenäisen työskentelyn ja ohjaustapaamiset opettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
Kohdennetut metodiopinnot 2 op
Käsikirjoitusseminaari 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.
Lisätietoja opiskelijoille
Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.
Kohdennettujen metodiopintojen aikana on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista metodiohjausta opettajalta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin yleiset opinnäytetyön kriteerit