Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön toteutus (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CJ53-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2020 - 07.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 13.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Stiina Storvik-Sydänmaa
Heimo Outinen
Terhi Pekkinen
Katariina Kunnas
Anne-Marie Lehtonen
Minna Tiainen
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Opintojakso
7K00CJ53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (Opintojakso)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus opintojakson suorittaminen, orientaatio opinnäytetyöhön ja opinnäytetyön suunnittelu opintojaksoon osallistuminen

Aika ja paikka

Kohdennetut metodiopinnot; teoreettinen opinnäytetyö tai toiminnallinen opinnäytetyö. tarkemmat tiedot ajankohdasta mnetelmäopetuksen moodlealustoilla. Näihin pääset Opinnäytetyö (hoitotyö) Moodlealustan kautta.

Teoreettinen (avain: teoreettinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14554

Toiminnallinen (avain: toiminnallinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14547

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä käsikirjoitusseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.
4 op itsenäinen työskentely merkitään opintorekisteriin, kun opinnäytetyön aineisto on kerätty (tai vastaava vaihe ohjavan opettajan arvioimana).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tentti, luennot, seminaarit, työpajat, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op kohdennetut metodiopinnot (54 h); osallistuminen kontaktiopetukseen, työpajat ja tentti (12-14 tuntia). Itsenäistä työskentelyä 42-40 tuntia.
1 op käsikirjoitusseminaari (27 h), joka sisältää esityksen valmistelun, vertaisarvioijana toimimisen ja oman työn esityksen sekä aktiivisen osallistumisen seminaarin aikana. Sisältää valmistuvien opinnäytetyöesitysten seuraamisen sovitusti.
4 op itsenäinen työskentely (108 h) sisältää opinnäytetyön toteuttamisen edellyttämän itsenäisen työskentelyn ja ohjaustapaamiset opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

Kohdennetut metodiopinnot 2 op
Käsikirjoitusseminaari 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.
Kohdennettujen metodiopintojen aikana on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista metodiohjausta opettajalta.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin yleiset opinnäytetyön kriteerit

Siirry alkuun