Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00EC63-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2020 - 06.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2021 - 28.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Ymmärtää arvojen, mission ja vision merkityksen strategisessa johtamisessa
Osaa strategisen johtamisen perusteet ja menetelmät
Osaa strategiaprosessin ja siihen vaikuttavat tekijä
Osaa soveltaa strategista johtamista omalla toimialallaan ja organisaatiossaan
Ymmärtää viestinnän merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
Hallitsee tarkoituksenmukaiset viestintäkanavat
Ymmärtää viestinnän merkityksen strategisessa muutosjohtamisessa
Sisältö (Opintojakso)
- Missio, arvot, visio, strategia
- Strategiaprosessi
- Strateginen johtaminen
- Muutoksen johtaminen
- Balansoitu mittaristo (BSC)
- Strategian toimeenpano ja viestintä
- Oppiva Organisaatio
- Yhteisö-, esimies- ja asiakasviestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.
Aika ja paikka
Verkossa toteutettava opintojakso.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi suoritetaan oppimistehtävien avulla, ei sisällä tenttiä. Jatkuva näyttö osallitumalla aktiivisesti kurssin tehtäviin ja keskusteluihin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso on kokonaisuudessaan verkkokurssi. Koko työskentely orientaatiosta asti kurssin päättämiseen tapahtuun tuni.moodle oppimisalustalla.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka voidaan toteuttaa joko f2f tai digitaalisia etätyökaluja apuna käyttäen. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.
Oppimateriaalit
Tero Vuorinen 2014. Strategiakirja 20 työkalua. Helsinki: Talentum. KURSSIKIRJA
Harisalo, R. 2010. Organisaatioteoriat. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. Sivut 237-263.
Huotari, P.2009. Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Tampereen Yliopisto. Väitöskirja.
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan Strategia. E-Kirja. Alma Talent Oy.
Juholin, E. 2010. Arvioi ja paranna! Viestinnän mittaamisen opas. Vantaa: Hansaprint
Juholin, E. 2011. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Vantaa: Hansaprint
Kamensky, M. 2014. Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti. Helsinki:Talentum.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. 2009. Strategiaverkko. Helsinki: Talentum.
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö - Organisaation voimanlähde. Helsinki: Kaup-pakamari.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. 1.-2. painos. Helsinki: Edita. E-kirja.
Laaksonen & Ollila 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy (ilmestyy 1/2017). (e-kirja), sivut 10-29.
Lindroos, J & Lohivesi, K. 2010. Onnistu strategiassa. Juva. WS Bookwell Oy.
Mantere, S., Suominen, K. & Vaara, E. 2011. Toisinajattelua strategisesta joh-tamisesta. Helsinki: WSOYpro Oy.
Mitronen, L. & Raikaslehto, T. 2019. Voittajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ritakallio, T. & Vuori, T.O. 2018. Elävä strategia. Helsinki: Alma Talent.
Strandman, K. 2009. Se vain ilmestyi - vuorovaitukseen perustuva strategian viestintä kuntaorganisaatiossa. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Tampere: Juvenens Print.
Valvio, T. 2010. Palvelutapahtuma ja asiakkaan kohtaaminen. Helsinki. Hel-singin seudun kauppakamari.
Åberg, L. 2011. Yhteisöviestinnän johtaminen: Strategisen viestinnän työkalut. Viestinnän erikoiskurssi. Luentomateriaali. https://blogs.helsinki.fi/aberg/fi-les/2011/01/vj11kolmas1.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja itsenäinen työskentely yksin/tiimissä 134 h.
Sisällön jaksotus
1. kokonaisuus: Missio, arvot, visio, strategia
2. kokonaisuus: Strategiaprosessi, Strateginen johtaminen, Strategian toimeenpano ja viestintä
3. kokonaisuus: Prosessijohtaminen, muutosjohtaminen ja viestintä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ennakkotehtävä ennen kurssin varsinaisia tehtäivä. Vain ennakkotehtävän aikataulun mukaisesti palauttaneet jatkavat kurssilla. Ennakkotehtävä tehdään joko omasta organisaatiosta tai muusta vastaavanlaisesta organisaatiosta omalta alalta. Yritysvierailu kurssin aikana toteutetaan sekin tiimityönä. Konkreettinen vierailu voidaan toteuttaa tiimin sopimalla tavalla joko tiiminä, yhden tiimiläisen tekemänä konreettisena vierailuna tai etätyökaluja apuna käyttäen ottaen huomioon koronan mahdollisesti aiheuuttamat rajoitteet työskentelytavoissa. Tiimit valitsevat itsenäisesti yritysvierailujen kohteet: valittuun organisaatioon/yritykseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson alkuorientaatio on tuni.moodlessa. Avataan vasta kurssille hyväksymisen jälkeen.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka toteutuvat yksin ja ryhmässä. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.