Skip to main content

Strategy and Change Management, as well as Communication (5 cr)

Code: NY00EC63-3010

General information


Enrolment period
01.12.2020 - 06.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2021 - 28.03.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Teachers
Kai Hintsanen
Marjo Räsänen
Tuula Niemi
Person in charge
Kai Hintsanen
Course
NY00EC63

Objectives (course unit)

Student
Understand the importance of the values, mission and vision in strategic management
Know the criteria and methods of strategic management
Know the strategy process and affecting factors
Able to apply strategic management in their own domain and in organization
Understand the importance of the organizational communication in strategic management
Manages the appropriate communication channels
Understand the importance of communication in strategic change management

Content (course unit)

235/5000
- Mission, values, vision, strategy
- Strategy Process
- Strategic management
- Change Management
- The balanced scorecard (BSC)
- Implementation and communication strategy
- Learning organization
- Organizational, managerial and customer communication

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to identify and define the key concepts and contents related to strategic management and communication.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is able to apply the essential contents of strategic management and communication at work organizations and companies.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to analyze strategic management and communication entities and combine them with professional context

Location and time

Verkossa toteutettava opintojakso.

Exam schedules

Kurssi suoritetaan oppimistehtävien avulla, ei sisällä tenttiä. Jatkuva näyttö osallitumalla aktiivisesti kurssin tehtäviin ja keskusteluihin.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakso on kokonaisuudessaan verkkokurssi. Koko työskentely orientaatiosta asti kurssin päättämiseen tapahtuun tuni.moodle oppimisalustalla.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka voidaan toteuttaa joko f2f tai digitaalisia etätyökaluja apuna käyttäen. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.

Learning materials

Tero Vuorinen 2014. Strategiakirja 20 työkalua. Helsinki: Talentum. KURSSIKIRJA
Harisalo, R. 2010. Organisaatioteoriat. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. Sivut 237-263.
Huotari, P.2009. Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Tampereen Yliopisto. Väitöskirja.
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan Strategia. E-Kirja. Alma Talent Oy.
Juholin, E. 2010. Arvioi ja paranna! Viestinnän mittaamisen opas. Vantaa: Hansaprint
Juholin, E. 2011. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Vantaa: Hansaprint
Kamensky, M. 2014. Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti. Helsinki:Talentum.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. 2009. Strategiaverkko. Helsinki: Talentum.
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö - Organisaation voimanlähde. Helsinki: Kaup-pakamari.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. 1.-2. painos. Helsinki: Edita. E-kirja.
Laaksonen & Ollila 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy (ilmestyy 1/2017). (e-kirja), sivut 10-29.
Lindroos, J & Lohivesi, K. 2010. Onnistu strategiassa. Juva. WS Bookwell Oy.
Mantere, S., Suominen, K. & Vaara, E. 2011. Toisinajattelua strategisesta joh-tamisesta. Helsinki: WSOYpro Oy.
Mitronen, L. & Raikaslehto, T. 2019. Voittajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ritakallio, T. & Vuori, T.O. 2018. Elävä strategia. Helsinki: Alma Talent.
Strandman, K. 2009. Se vain ilmestyi - vuorovaitukseen perustuva strategian viestintä kuntaorganisaatiossa. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Tampere: Juvenens Print.
Valvio, T. 2010. Palvelutapahtuma ja asiakkaan kohtaaminen. Helsinki. Hel-singin seudun kauppakamari.
Åberg, L. 2011. Yhteisöviestinnän johtaminen: Strategisen viestinnän työkalut. Viestinnän erikoiskurssi. Luentomateriaali. https://blogs.helsinki.fi/aberg/fi-les/2011/01/vj11kolmas1.pdf

Student workload

Ennakkotehtävä ja itsenäinen työskentely yksin/tiimissä 134 h.

Content scheduling

1. kokonaisuus: Missio, arvot, visio, strategia
2. kokonaisuus: Strategiaprosessi, Strateginen johtaminen, Strategian toimeenpano ja viestintä
3. kokonaisuus: Prosessijohtaminen, muutosjohtaminen ja viestintä

Practical training and working life cooperation

Ennakkotehtävä ennen kurssin varsinaisia tehtäivä. Vain ennakkotehtävän aikataulun mukaisesti palauttaneet jatkavat kurssilla. Ennakkotehtävä tehdään joko omasta organisaatiosta tai muusta vastaavanlaisesta organisaatiosta omalta alalta. Yritysvierailu kurssin aikana toteutetaan sekin tiimityönä. Konkreettinen vierailu voidaan toteuttaa tiimin sopimalla tavalla joko tiiminä, yhden tiimiläisen tekemänä konreettisena vierailuna tai etätyökaluja apuna käyttäen ottaen huomioon koronan mahdollisesti aiheuuttamat rajoitteet työskentelytavoissa. Tiimit valitsevat itsenäisesti yritysvierailujen kohteet: valittuun organisaatioon/yritykseen.

Further information

Opintojakson alkuorientaatio on tuni.moodlessa. Avataan vasta kurssille hyväksymisen jälkeen.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka toteutuvat yksin ja ryhmässä. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.

Go back to top of page