Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC55-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2021 - 31.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2021 - 05.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Marja-Leena Lähteenmäki
Minna Törnävä
Vastuuhenkilö
Marja-Leena Lähteenmäki
Opintojakso
NY00EC55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
- osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
- osaa analysoida käyttämänsä aineiston
- osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
- lähestymistavat ja niiden taustat
- case-tutkimus
- toimintatutkimus
- konstruktiivinen tutkimus
- verkostotutkimus
- laadulliset aineistot ja niiden analysointi
- sisällönanalyysi
- vakuuttava raportointi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:
Opiskelija osaa
-soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen arvioinnissa.
-perustella tutkimusprosessissa tehdyt ratkaisut, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
-hallitsee aineistolähtöisen sisällönanalyysin käytännössä
-tuntee toimintatutkimuksen ja muiden toiminnallisten kehittämistutkimusmenetelmien lähestymistavat
-kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen raportin ja työskennellä rakentavasti ryhmässä.


Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät ovat lauantai 11.9. klo 9.00-13.00, lauantai 9.10. klo 9.00-16.00 ja perjantai 5.11.2021 klo 9.00-16.00. Luuokkatila ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen sovittuina opetuspäivinä (lähi- tai etätoteutuksena) ja pienryhmissä sekä henkilökohtaisten tehtävien tekemiseen, tehtävien vertaisarviointiin sekä opiskelijan oman oppimisen itsearviointiin. Opettajat kommentoivat tehtäviä prosessin edetessä ja ryhmätehtävän raportista annetaan palaute.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kaikkiin opetuspäiviin ja vaadittujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajien alustukset, yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpaja.

Oppimateriaalit

Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
ym. aiheeseen sopiva kirjallisuus ja artikkelijulkaisut

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on jo täynnä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin toteuttaminen on ymmärretty. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja käsiteltyjä asioita avioivasti. Hän on edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän on tarkastellut käsiteltyjä asioita rakentavan kriittisesti. Hän on edistänyt toiminnallaan pienryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan periaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan perustellusti.
Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Siirry alkuun