Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)
Code: NY00EC55-3014
General information
- Enrolment period
- 21.05.2021 - 31.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.09.2021 - 05.11.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Teachers
- Marja-Leena Lähteenmäki
- Minna Törnävä
- Person in charge
- Marja-Leena Lähteenmäki
- Course
- NY00EC55
Objectives (course unit)
The student
- is familiar with development processes containing qualitative and action-based methods
- is able to choose appropriate methods and gather data for the study
- is able to analyse the gathered data
- is able to assess the criteria of credibility and trustworthyness of his/her study
Content (course unit)
Content
- different approaches and their backgrounds
- case study
- action research
- constructive research
- network research (online research)
- qualitative data and analysis
- content analysis
- trustworthy reporting
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Passed:
The student
- is able to apply a qualitative approach in all phases of the research process, i.e., the planning, implementation and evaluation phases
- is able to justify the decisions made during the research process, also from the ethical and credibility viewpoints.
- masters inductive qualitative content analysis in practice
- knows the approaches of action research and other developmental research methods
- is able to write a report according to the given guidelines and works constructively in a team.
Failed
The student
- does not fulfil the above-mentioned passing criteria
- does not participate in lectures or in team work
Location and time
Lähiopetuspäivät ovat lauantai 11.9. klo 9.00-13.00, lauantai 9.10. klo 9.00-16.00 ja perjantai 5.11.2021 klo 9.00-16.00. Luuokkatila ilmoitetaan myöhemmin.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen sovittuina opetuspäivinä (lähi- tai etätoteutuksena) ja pienryhmissä sekä henkilökohtaisten tehtävien tekemiseen, tehtävien vertaisarviointiin sekä opiskelijan oman oppimisen itsearviointiin. Opettajat kommentoivat tehtäviä prosessin edetessä ja ryhmätehtävän raportista annetaan palaute.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kaikkiin opetuspäiviin ja vaadittujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opettajien alustukset, yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpaja.
Learning materials
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
ym. aiheeseen sopiva kirjallisuus ja artikkelijulkaisut
Further information
Opintojakso on jo täynnä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin toteuttaminen on ymmärretty. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja käsiteltyjä asioita avioivasti. Hän on edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän on tarkastellut käsiteltyjä asioita rakentavan kriittisesti. Hän on edistänyt toiminnallaan pienryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan periaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan perustellusti.
Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.