Siirry suoraan sisältöön

Metsäneuvonta (6 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH37-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.11.2020 - 08.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Timo Parkkinen
Mari Oja
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BH37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö (Opintojakso)

Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

Alkuinfo opintojaksosta 11.1. klo 12-14 . Muuten opintojakso ajoittuu suurin piirtein välille 1.2.- 30.4.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Laki- ja suositusasioiden verkkotenttien uusinnasta sovittava erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Neuvonnan metsäpoliittinen tausta ja neuvonnan sisällöt (30 %)
a) Metsätaloutta koskevien säädösten ja suositusten verkkotentit (3 kpl) 10 %
b) Talousneuvonta 10 %
c) MTK:n metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssiin (webinaari) osallistuminen 24.3. sekä esseen kirjoittaminen
metsäpolitiikan ja metsäneuvonnan yhteydestä (10 %)


2. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (35 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen (webinaariin) osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä
(metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen (maalis-huhtikuu), raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa

Ryhmäneuvonnan raportissa on mukana itsearviointi omasta suoriutumisesta. Lisäksi ryhmäneuvonnasta saadaan vertaispalautetta. Opettaja arvioi ryhmäneuvonnan raportin.


3. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (35 %)

a) Metsänomistajan haastattelu teamsissa alkutalvella (viikkojen 3-7 aikana) opiskelijpareittain. Haastateltavien metsänomistajien yhteystiedot annetaan opiskelijoille tammikuun aikana. Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-huhtikuussa) Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa
d) Osallistuminen henkilökohtaisen puhelinneuvonnan pienryhmäharjoitukseen metsäkeskuksella (suoritettu) – henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin reflektoidaan myös näitä kokemuksia

Henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin kootaan yhteenveto näistä kaikista yllä mainituista tilanteista yhdistettynä teoreettiseen taustatietoon.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen ja metsä omaisuutena -opintojakson kanssa.

Oppimateriaalit

Esitelty Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta n. 50 h, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä n.110 h, yhteensä n.160 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu pääosin välille 1.2.-30.4.. Tätä ennen opintojakson yleisesittely 11.1.
Opintojakson alkupuolella käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä (lakien ja suositusten hallinta, talousneuvonta ym.), viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, metsäneuvojan haastattelu, metsäveroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, koronatilanteesta riippuen 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä) ja mahdollisesti osallistuminen metsäkeskuksen neuvontatilaisuuksien toteuttamiseen

Lisätiedot

Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä erilaisia taloudellisia vertailuja metsätalouden toimenpiteistä. Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.

Siirry alkuun