Skip to main content

Forestry Extension (6 cr)

Code: 6M00BH37-3008

General information


Enrolment period
12.11.2020 - 08.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2021 - 30.04.2021
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Timo Parkkinen
Mari Oja
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BH37

Objectives (course unit)

The student:
- is able to find out the forest owner´s aims and match them with legislation, guidelines and with the aims of the organisation he or she represents
-can advise the forest owner in questions concerning management of forest property
-can help the forest owner to make decisions concerning forest management so that sustainability aspects (social, ecological, economic) are taken into account
- can plan and implement forestry extension events for variable target groups
- is able to write popular texts on forest issues
- can use electronic communication channels and social media in forestry extension
-can argue, explain and defend his/her opinions.

Content (course unit)

Application of legislation and guidelines concerning forestry, planning and realization of extension events and related pedagogic skills, finding out the forest owner's values and aims, personal counselling and related interpersonal communication skills.

Location and time

Alkuinfo opintojaksosta 11.1. klo 12-14 . Muuten opintojakso ajoittuu suurin piirtein välille 1.2.- 30.4.

Exam schedules

Laki- ja suositusasioiden verkkotenttien uusinnasta sovittava erikseen

Assessment methods and criteria

1. Neuvonnan metsäpoliittinen tausta ja neuvonnan sisällöt (30 %)
a) Metsätaloutta koskevien säädösten ja suositusten verkkotentit (3 kpl) 10 %
b) Talousneuvonta 10 %
c) MTK:n metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssiin (webinaari) osallistuminen 24.3. sekä esseen kirjoittaminen
metsäpolitiikan ja metsäneuvonnan yhteydestä (10 %)


2. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (35 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen (webinaariin) osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä
(metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen (maalis-huhtikuu), raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa

Ryhmäneuvonnan raportissa on mukana itsearviointi omasta suoriutumisesta. Lisäksi ryhmäneuvonnasta saadaan vertaispalautetta. Opettaja arvioi ryhmäneuvonnan raportin.


3. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (35 %)

a) Metsänomistajan haastattelu teamsissa alkutalvella (viikkojen 3-7 aikana) opiskelijpareittain. Haastateltavien metsänomistajien yhteystiedot annetaan opiskelijoille tammikuun aikana. Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-huhtikuussa) Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa
d) Osallistuminen henkilökohtaisen puhelinneuvonnan pienryhmäharjoitukseen metsäkeskuksella (suoritettu) – henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin reflektoidaan myös näitä kokemuksia

Henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin kootaan yhteenveto näistä kaikista yllä mainituista tilanteista yhdistettynä teoreettiseen taustatietoon.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen ja metsä omaisuutena -opintojakson kanssa.

Learning materials

Esitelty Moodlessa

Student workload

Lähiopetusta n. 50 h, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä n.110 h, yhteensä n.160 h.

Content scheduling

Opintojakso ajoittuu pääosin välille 1.2.-30.4.. Tätä ennen opintojakson yleisesittely 11.1.
Opintojakson alkupuolella käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä (lakien ja suositusten hallinta, talousneuvonta ym.), viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.

Practical training and working life cooperation

Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, metsäneuvojan haastattelu, metsäveroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, koronatilanteesta riippuen 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä) ja mahdollisesti osallistuminen metsäkeskuksen neuvontatilaisuuksien toteuttamiseen

Further information

Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä erilaisia taloudellisia vertailuja metsätalouden toimenpiteistä. Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.

Go back to top of page