Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet (2op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EB64-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 14.12.2020 - 16.02.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 16.02.2021 - 09.04.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 2 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Verkossa tapahtuva opiskelu
 
- Yksikkö
 - Fysioterapeutti
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - ruotsi
 
- Paikat
 - 0 - 40
 
- Koulutus
 - Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa haastattelussa kysyä henkilön nykyiseen ja aiempaan toimintakykyyn ja hyvinvointiin liittyviä tietoja fysioterapian ja tutkimusten onnistumiseksi,
- osaa ohjata erilaisia asiakkaita keskeisissä terapeuttisissa harjoitteissa,
- pystyy viestimään suullisesti moniammatillisessa työyhteisössä fysioterapeutille tyypillisissä työtehtävissä,
- hallitsee oman alansa keskeisen ammattitermistön,
- osaa hankkia tietoa ammatti- ja tutkimuslähteistä ja hyödyntää sitä oman asiantuntijuutensa kehittämisessä,
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida omaa kielitaitoaan ja kielen oppimisen taitojaan sekä omaksuu kielitaidon osaksi ammatillista identiteettiään.
                    
Sisältö (Opintojakso)
- haastattelu
- ohjaus- ja neuvontatilanteet
- kivun ja eri vaivojen oireet ja hoito
- keskeinen fysioterapian sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Taitotaso B1.1
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa. 
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla. 
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet). 
OHJAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut). 
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Taitotaso B1.2
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa. 
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta. 
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet). 
OHJAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut). 
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä 
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa. 
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta. 
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet). 
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut). 
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä 
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista. 
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti:
Ke 7.4.2021 klo 12.30-14.00 / 14.15-15.45
Suullinen tentti = Tutoristunnot ruotsiksi (yhteensä 8 pienryhmää):
1: to 8.4 klo 14.15-15.15
2: to 8.4 klo 15.15-16.15
3: pe 9.4 klo 8.15-9.15
4: pe 9.4 klo 9.15-10.15
5: pe 9.4 klo 10.30-11.30
6: pe 9.4 klo 11.30-12.30
7: pe 9.4 klo 13.15-14.15
8: pe 9.4 klo 14.15-15.15
Uusintatenteistä sovitaan erikseen.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen ja kirjallinen tentti
                    
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. noin 25 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 55 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole tarjolla muita suoritustapoja.
                    
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Kurssit: Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet ja Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet).
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.