Professional Swedish for Physiotherapists, oral skills (2cr)
Code: 7F00EB64-3001
General information
- Enrolment period
 - 14.12.2020 - 16.02.2021
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 16.02.2021 - 09.04.2021
 - Implementation has ended.
 
- Credits
 - 2 cr
 
- Virtual portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Online learning
 
- Unit
 - Physiotherapy
 
- Campus
 - TAMK Main Campus
 
- Teaching languages
 - Swedish
 
- Seats
 - 0 - 40
 
- Degree programmes
 - Degree Programme in Physiotherapy
 
Objectives (course unit)
Students
-	are able to interview a person to find out information important to their present and previous functionality and wellbeing in order to succeed in physiotherapy and examinations,
-	can instruct various clients in the most important therapeutical exercises,
-	are able to communicate by speaking in a multi-professional work communities in situations common to physiotherapists,
-	know the most important professional vocabulary of their field,
-	know how to find information from professional and research sources and use that to improve their expertise,
-	can maintain, develop and evaluate their language skills and language learning skills as well as adopt language skills as a part of their professional identities.
                    
Content (course unit)
-	interview
-	guidance and advice situations
-	symptoms and treatment of pain and various conditions
-	important physiotherapy vocabulary
-	important anatomical vocabulary
-	authentic texts from the students’ own field
                    
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Taitotaso B1.1
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa. 
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla. 
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet). 
OHJAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut). 
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.
                    
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Taitotaso B1.2
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa. 
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta. 
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet). 
OHJAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut). 
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä 
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
                    
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ: 
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa. 
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta. 
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet). 
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA: 
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. 
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut). 
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä. 
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA: 
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä 
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista. 
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
                    
Exam schedules
Kirjallinen tentti:
Ke 7.4.2021 klo 12.30-14.00 / 14.15-15.45
Suullinen tentti = Tutoristunnot ruotsiksi (yhteensä 8 pienryhmää):
1: to 8.4 klo 14.15-15.15
2: to 8.4 klo 15.15-16.15
3: pe 9.4 klo 8.15-9.15
4: pe 9.4 klo 9.15-10.15
5: pe 9.4 klo 10.30-11.30
6: pe 9.4 klo 11.30-12.30
7: pe 9.4 klo 13.15-14.15
8: pe 9.4 klo 14.15-15.15
Uusintatenteistä sovitaan erikseen.
                    
Assessment scale
0-5
                    
Teaching methods
lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen ja kirjallinen tentti
                    
Learning materials
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.
                    
Student workload
Lähioppimiskerrat (yht. noin 25 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 55 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
                    
Completion alternatives
Ei ole tarjolla muita suoritustapoja.
                    
Further information
HUOM! Kurssit: Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet ja Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
                    
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 1 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.
                    
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 3 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
                    
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄ 5 
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet).
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.