Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoito äkillisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK54-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 12.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.08.2021 - 23.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maaret Salminen
Hoitotyö Luennoitsija
Stiina Storvik-Sydänmaa
Katariina Kunnas
Lasten hoitotyö Tiimihenkilö
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Opintojakso
7K00BK54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan äkillisesti sairastuneen ja kirurgista hoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa tunnistaa lapsen ja perheen tarpeet ja terveyshaasteet ja osaa ohjata ja tukea lasta ja hänen perhettään

Sisältö (Opintojakso)

- terveen lapsen kasvun ja kehitys
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- tehohoitoa vaativan ja äkillisesti sairastuneen lapsen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lasten kaltoinkohtelu
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Aika ja paikka

syksy 2021

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat:
Osa 1 Koe 1
- 18shlas2 Lääkehoidon moodlekoe (20.9. klo 10.00-11.00 ja uusinnat vko 35/2021 eteenpäin Examissa)
- 19shlas1 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe (kokeet Examissa: vko 33-37, 1. uusinta vk 46-51 ja 2. uusinta vk 46-51)

Osa 2 Koe 2
-Akuutti hoitotyön tentti (Stiina) 22.9.2021; uusinta 1 examissa vko 40 ja uusinta 2 vko 41

Osa 3 Koe 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Katariina) 24.9.2021; uusinta examissa vko 42 ja vko 46

Osa 4 Lääkelaskut koe 24.9.2021 klo 9.30-10.15, uusinta 1 ja uusinta 2 Examissa vko vko 39-51.

Osa 5 Nesteohjelma koe 22.9.2021 klo 9.30-10.15, uusinta 1, uusinta 2

Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
-Integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-Luennot: Nina Hutri-Kähönen (lastentaudit), Topi Luoto (Lasten kirurgia), Maaret Salminen (lasten anestesiat)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Koe 1
- Numeerinen arviointi
Osa 2 Koe 2
-numeerinen arviointi
Osa 3 Koe 3
- numeerinen arviointi
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-koe integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
Osa 5 Seminaarit
-100% läsnäolopakko
-perehtyminen tehtäviin, niiden tekeminen ja aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/hylätty
Osa 6 Lääkelaskut
-lääkelaskujen suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Nesteohjelma
-nesteohjelman suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät

Oppimateriaalit

Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlessa erikseen ilmoitettu materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h) 108 h

Opiskelijan läsnäolo: opetus + seminaarit:
orientaatio 2h,
ht. luennot 28h (Katariina & Stiina),
anest. ht. 4h (Maaret),
tehohoito 8h (Nina) ,
kirurgia 3h (Topi)
seminaarit 8 h
yht. 53 h

Kokeet:
"aloituskokeet” 1 x 1h,
ht.kokeet 2x 2 h ,
laskut ja nesteohjelma 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
kaikki yhteensä 59 h/108 h

Itsenäinen opiskelu 49 h
-kokeisiin valmistautuminen
-moodle -kurssit
-ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä, osallistuminen seminaariin ja oppimispäiväkirjan tekeminen

Sisällön jaksotus

Osa 1 Koe 1
Osa 2 Koe 2
Osa 3 Koe 3
Osa 4 Lääkelaskut
Osa 5 Nesteohjelma
Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
Osa 7 Seminaarit
Osa 8 Moodlekurssit


Opintojakson sisältö
- terveen lapsen kasvu ja kehitys tukeminen lapsen sairastaessa
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- äkillisen sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- äkillisesti sairastuneen lapsen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lastensuojelu, kaltoinkohtelun ja mahdollisten riskien tunnistaminen, kaltoinkohtelun puheeksiotto ja siihen puuttuminen
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio 13.8.2021 klo 10.30-11.30 (koronarajoitusten mukaan pidetään joko koululla tai etänä)
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen seminaareissa
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen.
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita.
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta.

Seminaari: Hylätyn kriteerit
Opiskelijan työskentely:
Tehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla ja tehtävien taustatiedot on koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Tuo oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Ei ole valmistautunut annettuihin tehtäviin.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti tai huomio on keskittynyt vain omaan toimintaan.
Ei noudata aikatauluja.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin lähiopetuksiin eikä tee vaadittavia sovittuja korvaavia tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä maa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa.
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti.
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
.

Siirry alkuun