Skip to main content

Nursing of Acutely Ill Children and Adolescents (4 cr)

Code: 7K00BK54-3006

General information


Enrolment period
24.05.2021 - 12.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.08.2021 - 23.11.2021
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Maaret Salminen
Hoitotyö Luennoitsija
Stiina Storvik-Sydänmaa
Katariina Kunnas
Lasten hoitotyö Tiimihenkilö
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Course
7K00BK54

Objectives (course unit)

The student
- deepens her/his professional competence in nursing of acutely ill children and children who need surgical care and their families;
- is able to recognise the needs and health challenges of children and families and is able to guide and support the child and her/his family.

Content (course unit)

- growth and development of healthy children
- support and guidance of children and families, communication and play in nursing
- special issues of children’s pain management
- nursing of ill newborns
- nursing of critically and acutely ill children
- surgical nursing of children and adolescents
- medication and fluid therapy of children and adolescents
- child abuse

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Location and time

syksy 2021

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat:
Osa 1 Koe 1
- 18shlas2 Lääkehoidon moodlekoe (20.9. klo 10.00-11.00 ja uusinnat vko 35/2021 eteenpäin Examissa)
- 19shlas1 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe (kokeet Examissa: vko 33-37, 1. uusinta vk 46-51 ja 2. uusinta vk 46-51)

Osa 2 Koe 2
-Akuutti hoitotyön tentti (Stiina) 22.9.2021; uusinta 1 examissa vko 40 ja uusinta 2 vko 41

Osa 3 Koe 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Katariina) 24.9.2021; uusinta examissa vko 42 ja vko 46

Osa 4 Lääkelaskut koe 24.9.2021 klo 9.30-10.15, uusinta 1 ja uusinta 2 Examissa vko vko 39-51.

Osa 5 Nesteohjelma koe 22.9.2021 klo 9.30-10.15, uusinta 1, uusinta 2

Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
-Integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-Luennot: Nina Hutri-Kähönen (lastentaudit), Topi Luoto (Lasten kirurgia), Maaret Salminen (lasten anestesiat)

Assessment methods and criteria

Osa 1 Koe 1
- Numeerinen arviointi
Osa 2 Koe 2
-numeerinen arviointi
Osa 3 Koe 3
- numeerinen arviointi
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-koe integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
Osa 5 Seminaarit
-100% läsnäolopakko
-perehtyminen tehtäviin, niiden tekeminen ja aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/hylätty
Osa 6 Lääkelaskut
-lääkelaskujen suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Nesteohjelma
-nesteohjelman suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät

Learning materials

Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlessa erikseen ilmoitettu materiaalit

Student workload

Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h) 108 h

Opiskelijan läsnäolo: opetus + seminaarit:
orientaatio 2h,
ht. luennot 28h (Katariina & Stiina),
anest. ht. 4h (Maaret),
tehohoito 8h (Nina) ,
kirurgia 3h (Topi)
seminaarit 8 h
yht. 53 h

Kokeet:
"aloituskokeet” 1 x 1h,
ht.kokeet 2x 2 h ,
laskut ja nesteohjelma 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
kaikki yhteensä 59 h/108 h

Itsenäinen opiskelu 49 h
-kokeisiin valmistautuminen
-moodle -kurssit
-ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä, osallistuminen seminaariin ja oppimispäiväkirjan tekeminen

Content scheduling

Osa 1 Koe 1
Osa 2 Koe 2
Osa 3 Koe 3
Osa 4 Lääkelaskut
Osa 5 Nesteohjelma
Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
Osa 7 Seminaarit
Osa 8 Moodlekurssit


Opintojakson sisältö
- terveen lapsen kasvu ja kehitys tukeminen lapsen sairastaessa
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- äkillisen sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- äkillisesti sairastuneen lapsen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lastensuojelu, kaltoinkohtelun ja mahdollisten riskien tunnistaminen, kaltoinkohtelun puheeksiotto ja siihen puuttuminen
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

-

Further information

Orientaatio 13.8.2021 klo 10.30-11.30 (koronarajoitusten mukaan pidetään joko koululla tai etänä)
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen seminaareissa
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen.
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita.
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta.

Seminaari: Hylätyn kriteerit
Opiskelijan työskentely:
Tehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla ja tehtävien taustatiedot on koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Tuo oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Ei ole valmistautunut annettuihin tehtäviin.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti tai huomio on keskittynyt vain omaan toimintaan.
Ei noudata aikatauluja.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin lähiopetuksiin eikä tee vaadittavia sovittuja korvaavia tehtäviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä maa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa.
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti.
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
.

Go back to top of page