Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja mielenterveystyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 28.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Anniina Vauhkonen
Jussi Kemmo
Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
19SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00EL70

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä 
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana  
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä 
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät 
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin 
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa 

Sisältö (Opintojakso)

- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.

Aika ja paikka

ks. lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti examissa. Auki 13.12 2021 asti. Tähän olisi hyvä venyä.
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78494?code=7S00EL70-3001

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Kirjallisuus- ja luentotentti 0-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78494?code=7S00EL70-3001):
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Moodlesta https://moodle.tuni.fi/mod/folder/view.php?id=847448
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 0-5
E) Puheenpito Hyv/hyl

18so ja 19aso ei tee kirjallisuusopintopiiriä eikä puhetehtävää

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät
Luennoilla ei läsnäolopakkoa.

Oppimateriaalit

Löytyy Moodlesta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20aso ja 19so 10 op 270 tuntia so:
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 54 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 30 tuntia

18so+ 19 aso 8 op = 216 tuntia

Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia

Sisällön jaksotus

13.1 9.00 - 12.00 Aloitus, totsu, Ryhmien normit, työjärjestys, aikataulut.

13.00 - 14.00 Ulla-Maija Takkunen eläkkeellejäämisluento: vammaisuuden sosiaalisesta mallista

14.00 - 16.00 Orientaatioluennot sosiaalisesta päihde- ja mielenterveystyössä. Uusliberalismi, medikalisaatio ja sosiaalinen päihdetyö, Riippuvuus.

20.1 . 9.00 - 12.00 A-kilta toiminta sosiaalisena päihdetyönä ja kokemusasiatuntijuus. Kartanon katu 4. https://tampereena-kilta.fi/

13.00 - 16.00 Päihde- ja mt-työn etiikka, dialoginen auttamistyö, motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeisyys.


27.1. 9.00 - 12.00 Päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat, palvelutarpeen arviointi, mini-interventio
13- 16 Palvelujärjestelmä, asiakasohjaus, matala kynnys, Haittojen vähentäminen ja Korvaushoito, kuntoutus ja yhteisöhoito



3,2. 9.00 - 16.00 Toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn haasteet, kohtaaminen mielenterveys- ja päihdetyön kentällä (Anniina Vauhkonen)

10.2 9.00 - 16.00 mt-teema (Tuija Laakso)

17.2 09.00 - 16.00 mt-teema (Tuija Laakso)


24.2 Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, rakenteellinen työ Oppimistehtäväreflektio, puheenpitotehtävä ja päätöstilaisuus, opintojakson palaute

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen kokemusasiantutnjayhteistyö A-Kilta

Kansainvälisyys

ei

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa päihde- ja mielenterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijyydestään.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.

Siirry alkuun