Päihde- ja mielenterveystyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL70-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.09.2020 - 28.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Anniina Vauhkonen
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
- Vastuuhenkilö
- Jussi Kemmo
- Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL70
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (Opintojakso)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
ks. lukujärjestys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti examissa. Auki 13.12 2021 asti. Tähän olisi hyvä venyä.
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78494?code=7S00EL70-3001
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 0-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78494?code=7S00EL70-3001):
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Moodlesta https://moodle.tuni.fi/mod/folder/view.php?id=847448
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 0-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
18so ja 19aso ei tee kirjallisuusopintopiiriä eikä puhetehtävää
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Luennoilla ei läsnäolopakkoa.
Oppimateriaalit
Löytyy Moodlesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20aso ja 19so 10 op 270 tuntia so:
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 54 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 30 tuntia
18so+ 19 aso 8 op = 216 tuntia
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Sisällön jaksotus
13.1 9.00 - 12.00 Aloitus, totsu, Ryhmien normit, työjärjestys, aikataulut.
13.00 - 14.00 Ulla-Maija Takkunen eläkkeellejäämisluento: vammaisuuden sosiaalisesta mallista
14.00 - 16.00 Orientaatioluennot sosiaalisesta päihde- ja mielenterveystyössä. Uusliberalismi, medikalisaatio ja sosiaalinen päihdetyö, Riippuvuus.
20.1 . 9.00 - 12.00 A-kilta toiminta sosiaalisena päihdetyönä ja kokemusasiatuntijuus. Kartanon katu 4. https://tampereena-kilta.fi/
13.00 - 16.00 Päihde- ja mt-työn etiikka, dialoginen auttamistyö, motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeisyys.
27.1. 9.00 - 12.00 Päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat, palvelutarpeen arviointi, mini-interventio
13- 16 Palvelujärjestelmä, asiakasohjaus, matala kynnys, Haittojen vähentäminen ja Korvaushoito, kuntoutus ja yhteisöhoito
3,2. 9.00 - 16.00 Toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn haasteet, kohtaaminen mielenterveys- ja päihdetyön kentällä (Anniina Vauhkonen)
10.2 9.00 - 16.00 mt-teema (Tuija Laakso)
17.2 09.00 - 16.00 mt-teema (Tuija Laakso)
24.2 Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, rakenteellinen työ Oppimistehtäväreflektio, puheenpitotehtävä ja päätöstilaisuus, opintojakson palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen kokemusasiantutnjayhteistyö A-Kilta
Kansainvälisyys
ei
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa päihde- ja mielenterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijyydestään.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.