Kiinteistön kunnossapidon suunnittelu (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00BF23-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2021 - 20.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 20.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii tuntemaan rakennusten kunnon arvioinnin menetelmät ja laatimaan asuinkerrostalon kuntoarvion.
Lisäksi opiskelija oppii tuntemaan betonirakenteisten julkisivujen ja parvekkeiden sekä kosteusteknisten kuntotutkimusten perusteet. Edellisten perusteella hän oppii laatimaan kiinteistön pitkän tähtäimen korjausohjelman.
Sisältö (Opintojakso)
Kiinteistön korjaustarpeiden syyt ja korjausten ajoittuminen, korjauskustannukset ja niihin varautuminen, kuntoarvion ja kuntotutkimuksien sisältö sekä tarvittavat tutkimusvälineet, kuntoarvion ja PTS-suunnitelman laadinta (case-harjoitustyöt).
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat henkilökohtainen lopputentti sekä pienryhmän harjoitustyö, josta annettu arvosana on lähtökohtaisesti sama koko ryhmälle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely todellisessa case-kohteessa.
Oppimateriaalit
Kurssilla nimetyt RT-kortit, luentokalvot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta ja itsenäistä opiskelua kurssiaikataulun mukaisesti (aikataulua ylläpidetään ja päivitetään toteutuksen tuniMoodle-sivulla). Kurssiin kuuluu laaja harjoitustyö (rakenneteknisen kuntoarvion laadinta). Kirjalliset harjoitukset ja esitykset palautetaan määräpäivinä. Tehtävien tekeminen ja palauttaminen annetussa aikataulussa kuuluu opintojakson suoritukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on aiemmassa tai nykyisessä työssään tehnyt rakenneteknisiä kuntoarvioita voi hän ahotoida kurssin harjoitustyön malliraporttien avulla (arvioidaan aina tapauskohtaisesti).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyönä tehtävä kuntoarvio tehdään todelliseen kohteeseen.
Kansainvälisyys
-
Lisätiedot
Kirjallisuus: Luentomonisteet, nimetyt Rt-kortit.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää korjausrakentamisen perusteiden hallintaa.
Opetusmenetelmät: Aktivoiva luento, opetuskeskustelu, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, tuntiharjoitukset ja tentti, harjoitustyönä kuntoarvion laadinta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa heikosti osaamisensa aihealueesta osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa tyydyttävää perehtyneisyyttä aiheeseen ja siihen liittyvään kirjallisuuteen
• opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja internetistä saataville olevaa tietoa
• opiskelija osoittaa tyydyttävää osaamisensa kehittämistä osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa hyvää perehtyneisyyttä kurssin osa-alueisiin ja kurssiin liittyvään kirjallisuuteen
• opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja internetistä saataville olevaa tietoa
• opiskelija osoittaa osaamisensa aktiivista kehittämistä osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä kurssin osa-alueisiin ja kurssilla käsitellyn tiedon monipuolista soveltamiskykyä
• opiskelija tuottaa selkeät ja tarkat harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja internetistä saatavilla olevaa tietoa
• opiskelija osoittaa monipuolista aiheen pohdintaa
• opiskelija osoittaa osaamisensa aktiivista kehittämistä osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.