Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2021 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.10.2021 - 26.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ilona Jylhäsalo
Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Ilona Jylhäsalo
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjausraportti sekä ohjausvideon esittäminen.
Arvosana 0-5

Vertaisarvioijana toimiminen:hyväksytty/hylätty

Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, pienryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaaripäivät toteutuvat TAMKilla. Orientaatiossa pakollinen läsnäolo.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.

Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta. 2014. Gaudeamus: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.

Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16h (teoria 14h ja kirjoitusviestintä 2h) ja 65h itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Osa 1: Ohjausvideon esittäminen sekä raportin kirjoittaminen ohjaustehtävästä (pienryhmätehtävä). Deathline näiden molempien palauttamiseen 18.11.2021. Arvosana 0-5. Esitysseminaarissa vertaisarvioitsijana toimiminen hyväksytty/hylätty.

Osa 2: Kirjoitusviestinnän pajaan osallistuminen: raportin tulee olla pajaan osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan pajaan ja viilataan valmiiksi. Toteutuksessa ei pidetä erillistä kirjoitusviestinnän orientaatiota. Pajassa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella. Hyväksytty/hylätty.

Siirry alkuun