Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.08.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.10.2021 - 26.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjausraportti sekä ohjausvideon esittäminen.
Arvosana 0-5
Vertaisarvioijana toimiminen:hyväksytty/hylätty
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäluennot, pienryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaaripäivät toteutuvat TAMKilla. Orientaatiossa pakollinen läsnäolo.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta. 2014. Gaudeamus: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16h (teoria 14h ja kirjoitusviestintä 2h) ja 65h itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ohjausvideon esittäminen sekä raportin kirjoittaminen ohjaustehtävästä (pienryhmätehtävä). Deathline näiden molempien palauttamiseen 18.11.2021. Arvosana 0-5. Esitysseminaarissa vertaisarvioitsijana toimiminen hyväksytty/hylätty.
Osa 2: Kirjoitusviestinnän pajaan osallistuminen: raportin tulee olla pajaan osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan pajaan ja viilataan valmiiksi. Toteutuksessa ei pidetä erillistä kirjoitusviestinnän orientaatiota. Pajassa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella. Hyväksytty/hylätty.