Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EO71-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2020 - 29.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marja-Liisa Timperi
Tanja Verho
Ryhmät
20TIJO
Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2020, päivätoteutus
Opintojakso
3H00EO71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan Proakatemialla ja verkossa (erillinen kurssialusta ja zoom). Lisätietoja kurssin alussa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä. Kurssisuoritus arvioidaan pienryhmätyön ja esseen perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi pohjautuu pienryhmätyön tulokseen (toimeksiantajan ja valmentajan arviointi), yksilöesseeseen sekä aktiivisuuteen lähikerroilla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Palvelumuotoilu rakentuu tiimioppimisen ja -valmentamisen periaatteiden pohjalta verkkokurssin, lähipäivien, pienryhmätyöskentelyn ja toimeksiantajan tehtävän ympärille.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina on alan kirjallisuus sekä verkkokurssin materiaalipankki.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi opintopistettä tarkoittaa noin 130 tunnin työtä. Kurssi suoritetaan yksittäisinä lähi-/etäkertoina, tutustumalla verkkokurssin materiaaliin (yksilötyö) sekä tekemällä pienryhmätyö ja kirjallisuusessee (yksilö).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on ulkopuolinen toimeksiantaja, jonka tehtävään laaditaan ratkaisu palvelumuotoilun periaatteita ja työkaluja noudattaen.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen kirjallisuus.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut lähikerroille, tehnyt tehtäviä pienryhmänsä kanssa eikä palauttanut esseetä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut satunnaisesti lähikerroille, osallistunut satunnaisesti tehtävien tekemiseen pienryhmänsä kanssa ja palauttanut esseen. Pienryhmän tehtävät ja essee ovat lyhyitä ja pinnallisia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lähikerroille ja ollut aktiivinen osa keskusteluja. Pienryhmän toiminta on ollut aktiivista ja sparrauskertoja on hyödynnetty, jotta tehtävät ovat kokonaisvaltaisia, riittävän syvälle meneviä ja vastaavat toimeksiantoon. Essee on laajahko, syventyy otteisiin kirjasta, soveltaa tietoa käytäntöön ja peilaa opiskelijan omaa toimintaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lähikerroille ja aktiivisesti keskusteluihin. Pienryhmän toiminta on ollut aktiivista ja sparrauskertoja on hyödynnetty monipuolisesti. Tehtävät ja vastaus toimeksiantoon on kokonaisvaltainen, riittävän rajattu ja myös valmis käyttöönotettavaksi (toimeksiantajan näkökulmasta). Tehtävissä on uskallettu ajatella uudella tavalla. Essee on laaja, syventyy kirjaan ja sen tuomiin työkaluihin ja näkökulmiin peilattuna pienryhmätyöhön, toimeksiantoon kuin omaan työskentelyyn.

Siirry alkuun