Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00DX19-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2020 - 11.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2021 - 04.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Milla Salama
- Kirsi Mattila
- Riika Riihelä
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mattila
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 / Kirsi (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 / Milla (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 / Kirsi
- Pienryhmä 2 / Milla
- Opintojakso
- 7K00DX19
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
-osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
-ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Anatomia ja fysiologia:
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan
Sisältö (Opintojakso)
Hoitotyö 4 op
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
- kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
- saattohoidon periaatteet
Anatomia ja fysiologia 2 op
- kudokset
- veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa
Aika ja paikka
7.1.-4.6.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyön teorian tentti 9.3.2021 klo 8.30-10.00 (toteutustapa tarkentuu myöhemmin)
Hoitotyön osuuteen kuuluu lisäksi ravitsemusosion moodlekurssin suorittaminen, joka tehdään kurssin aikana, mieluiten heti kurssin alkuvaiheessa.
Hoitotyön teorian uusinnat:
1. Uusinta viikolla 14 (6-11.4.2021) Examissa
2. Uusinta viikolla 18 (3-9.5.2021) Examissa
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Moodlessa viikolla 8.
Uusinta 1: vko 13 Moodlessa
Uusinta 2: vko 21 Moodlessa
Sinulla on kaksi uusintamahdollisuutta. Muista tehdä tentti oman toteutusnumerolinkin kautta
Toteutuksen korotustentti on xxx. Lisätiedot löytyvät Intrasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HOITOTYÖ
Hoitotyön teorian (4 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo. Arviointi 0-5.
Pienryhmätyöskentelyssä pakollinen 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen toimintaan. Vaadittujen tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Ravitsemus moodlekurssin tekeminen sovitussa aikataulussa. Arviointi hyväksytty/hylätty.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA
Anatomian ja fysiologian (2 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, cbcl-työskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, kotitehtävät, verkkokurssit, verkkotehtävät.
Opetus toteutetaan toistaiseksi etäopiskeluna. Opetussuunnitelmat ja menetelmät tarkentuvat tilanteen mukaan.
Oppimateriaalit
HOITOTYÖ:
-Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy tai
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita. s.1-157
-Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Suositeltava kirjallisuus:
-Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
-Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
-Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
-Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
-Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. SanomaPro.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 6x27h=162h
(hoitotyön osuus 4 op ja anatomia ja fysiologia 2 op)
Kontaktiopetusta:
Hoitotyön teoria 26h
Ravitsemus moodlekurssi
Pienryhmä 2 x 4h = 8h
Anatomia ja fysiologia opetus 2 x 6h= 12h + pienryhmät
Sisällön jaksotus
Sisällön jaksotus ja osat
Hoitotyö Peppiin Numeerinen arviointi Laajuus: 4 Painokerroin: 4
Pienryhmätyöskentely Peppiin suoritettu/hylätty Laajuus: 0 Painokerroin: 0
Anatomia ja fysiologia Peppiin Numeerinen arviointi Laajuus: 2 Painokerroin: 2
Ravitsemus moodlekurssi Peppiin suoritettu/hylätty Laajuus: 0 Painokerroin: 0
Lisätietoja opiskelijoille
HOITOTYÖ
Hoitotyön opetuksessa käydään toteutuksen tavoitteiden mukaisesti opeteltavia hoitotyön perusteita läpi. Hoitotyön opetukseen sisältyy ravitsemus moodlekurssi, joka suoritetaan itsenäisesti.
Hoitotyön osuuden orientaatio on 12.1.2021 klo 8.30-10.00. Pakollinen läsnäolo.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-Veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-Hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa