Siirry suoraan sisältöön

Viestintäosaaminen ja digitaidot (5op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE16-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2021 - 19.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Lamminen
Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Satu Kylmälä
Ryhmät
21ALITAM
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Opintojakso
3H00FE16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tämän opintojakson yhteydessä harjoitellaan viestintä- ja IT-taitoja ja yleisimpien toimisto-ohjelmistojen hallintaa.

Opiskelija osaa
- viestiä liike-elämässä kirjallisesti ja suullisesti sekä laatia raportteja ja erityyppisiä tekstejä.
- soveltaa it-taitojaan harjoituksissa, raporteissa, laskelmissa ja esityksissä.
- kirjoittaa esseen ja raportin ohjeistuksen mukaisesti.
- pitää suullisia asiantuntijaesityksiä.
- toteuttaa saavutettavaa viestintää ja selvittää tekijänoikeuksien perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä osaamista tarvitaan liike-elämän kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä?
Miten IT-taitoja ja ohjelmisto-osaamista voidaan soveltaa harjoituksissa, raporteissa, laskelmissa ja esityksissä?
Miten kirjoitetaan essee ja raportti hyödyntäen mallipohjaa?
Miten viestitään saavutettavasti?
Miten huomioidaan tekijänoikeudet viestinnässä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee osan käsitellyistä aihealueista, lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Hän hallitsee osan käytetyistä sovelluksista ja ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän hallitsee suurimman osan käytetyistä sovelluksista hyvin sekä pystyy toimimaan annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet erinomaisesti, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän hallitsee käytetyt sovellukset erinomaisesti sekä pystyy toimimaan annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Opetus alkaa elokuussa ja päättyy joulukuussa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Kirjallisten ja suullisten arvioitavien töiden ajankohdat löytyvät Moodlesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.

Arvioitavat tehtävät asteikolla 0 - 5 ovat essee (painoarvo 60 %) ja suullinen esitys (painoarvo 40 %). Opiskelijan tulee palauttaa muut opintojakson tehtävät aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot (lähi- ja etäkontaktitunnit) ja harjoitukset sekä itsenäinen opiskelu.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Moodlessa kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetuskertoja yhteensä 5, joista etäopetuksena toteutetaan 2 kertaa. Lisäksi itsenäiset tehtävät. Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Vuorovaikutus ja esiintyminen: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.

Siirry alkuun