Siirry suoraan sisältöön

Raaka-aineesta palvelutuotteeksi (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ54-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.10.2021 - 30.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 52
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leila Kakko
Jaana Sahlsten
Sami Salonen
Pilvi Torvinen
Vastuuhenkilö
Pilvi Torvinen
Ryhmät
21RESTO
Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
Opintojakso
8T00DQ54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- valita raaka-aineet, oikeat menetelmät ja laitteet elämyksellisen palvelutuotteen aikaansaamiseksi huomioiden asiakkaan ravitsemukselliset tarpeet
- käyttää vakioitua ruokaohjetta
- ymmärtää ruokapalvelutoiminnan kokonaisuutena ja osaa toteuttaa palvelun liikeidean mukaisesti ja kannattavasti

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ osaamista tarvitaan, jotta voi tuottaa ruokapalveluja?
MIKSI ja millaista tuotetuntemusta ja menetelmien hallintaa tarvitaan ruokapalvelun tuottamisessa?
MITEN ruokapalvelun laatua voidaan arvioida?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.

Aika ja paikka

25.10- 20.12.2021
Catering Studio / teorialuokka (etänä)
Ma, ti ja to kello 8.00-16.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)

Uusinta xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ammatillinen osallistuminen (henkilökohtainen) 50%
- Tentti 50 % (henkilökohtainen)
- Casetehtävä (hyv./hyl.)
- Työvuorot (hyv./hyl.)
- Itse- ja vertaisarviointi (hyv./hyl.)
- Ravitsemuspassi ja valinnaiset tehtävät (hyv./hyl.)

aktiivinen, vuorovakutteinen osallistuminen lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn ja tilaisuuksiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot
- tehtävät (tiimi ja yksilö)
- Casetehtävä
- käytännön harjoittelu
- työvuoro alan yrityksessä (ennalta sovittu)
-työskentely Catering Studiolla tai muissa sovituissa tilaisuuksissa koulun ulkopuolella
- havainnointi
-tentti

Oppimateriaalit

- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.

- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.

- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY

-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.

-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.

-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/

-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio

-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio
Englanniksi
Tarkentuu kurssin alkaessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Lähiopetus ja tiimitehtävät 8 op
Työkeikat ja tehtävä 1 op
Tentti 1 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus ma 25.10.2021 klo 8.00 Catering Studiolla
Opetus pidetään pääsääntöisesti 2. periodin aikana maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8-16.
Mahdollisista muista ajankohdista ilmoitetaan hyvissä ajoin kurssin alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT
Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa.
Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.

Näyttönä ovat kirjallinen tai moodle tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tilaisuuksien järjestäminen yhdessä työelämän kanssa. 2x 8 tunnin työvuoroa ennalta sovitussa alan yrityksessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.

Siirry alkuun