Raaka-aineesta palvelutuotteeksi (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00DQ54-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.10.2021 - 30.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 52
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leila Kakko
- Jaana Sahlsten
- Sami Salonen
- Pilvi Torvinen
- Vastuuhenkilö
- Pilvi Torvinen
- Ryhmät
-
21RESTOPalveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
- Opintojakso
- 8T00DQ54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- valita raaka-aineet, oikeat menetelmät ja laitteet elämyksellisen palvelutuotteen aikaansaamiseksi huomioiden asiakkaan ravitsemukselliset tarpeet
- käyttää vakioitua ruokaohjetta
- ymmärtää ruokapalvelutoiminnan kokonaisuutena ja osaa toteuttaa palvelun liikeidean mukaisesti ja kannattavasti
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ osaamista tarvitaan, jotta voi tuottaa ruokapalveluja?
MIKSI ja millaista tuotetuntemusta ja menetelmien hallintaa tarvitaan ruokapalvelun tuottamisessa?
MITEN ruokapalvelun laatua voidaan arvioida?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.
Aika ja paikka
25.10- 20.12.2021
Catering Studio / teorialuokka (etänä)
Ma, ti ja to kello 8.00-16.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
Uusinta xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ammatillinen osallistuminen (henkilökohtainen) 50%
- Tentti 50 % (henkilökohtainen)
- Casetehtävä (hyv./hyl.)
- Työvuorot (hyv./hyl.)
- Itse- ja vertaisarviointi (hyv./hyl.)
- Ravitsemuspassi ja valinnaiset tehtävät (hyv./hyl.)
aktiivinen, vuorovakutteinen osallistuminen lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn ja tilaisuuksiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- tehtävät (tiimi ja yksilö)
- Casetehtävä
- käytännön harjoittelu
- työvuoro alan yrityksessä (ennalta sovittu)
-työskentely Catering Studiolla tai muissa sovituissa tilaisuuksissa koulun ulkopuolella
- havainnointi
-tentti
Oppimateriaalit
- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY
-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.
-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/
-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio
Englanniksi
Tarkentuu kurssin alkaessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Lähiopetus ja tiimitehtävät 8 op
Työkeikat ja tehtävä 1 op
Tentti 1 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitus ma 25.10.2021 klo 8.00 Catering Studiolla
Opetus pidetään pääsääntöisesti 2. periodin aikana maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8-16.
Mahdollisista muista ajankohdista ilmoitetaan hyvissä ajoin kurssin alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa.
Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.
Näyttönä ovat kirjallinen tai moodle tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tilaisuuksien järjestäminen yhdessä työelämän kanssa. 2x 8 tunnin työvuoroa ennalta sovitussa alan yrityksessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.