From Ingredients to Service Product (10 cr)
Code: 8T00DQ54-3006
General information
- Enrolment period
- 02.07.2021 - 30.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.10.2021 - 30.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
- Teachers
- Leila Kakko
- Jaana Sahlsten
- Sami Salonen
- Pilvi Torvinen
- Person in charge
- Pilvi Torvinen
- Course
- 8T00DQ54
Objectives (course unit)
Students are able
- are able to choose right ingredients, process system and device of achieving immemorable service product. Students are able to observe customers nutritional needs.
- are able to understand food service operations as an entity and are able to implement service as business idea.
- are able to use standardized food recipe.
- are able to implement service as business idea with acknowledge profitability.
Content (course unit)
WHAT kind of now-how is needed in order to prepare food services
WHY and what kind of product knowledge and technique is needed to prepare food services
HOW food services quality can be evaluated
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student notices contributory factor and relations of food services. Student can recognize different kind of ingredients, methods and devices, but are not able validate to choose those achieve high-quality product to right customer. Student is able to recognize standardized food recipe through single perspective.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student understands contributory factor and relations of food services as an entity. Student can analyze and choose ingredients, methods and devices to achieve high-quality product to right customer. Student is able to use standardized recipe to achieve right quality, nutritional heath, security and economy. Professional dialogue with working life and team is responsible, flexible and constructive. Student is ready to develop his/her interrelationships.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student understands contributory factor and relations of food services as an entity. Student can analyze and choose ingredients, methods and devices to achieve high-quality product to right customer. Professional dialogue with working life and team is responsible, flexible and constructive.
Location and time
25.10- 20.12.2021
Catering Studio / teorialuokka (etänä)
Ma, ti ja to kello 8.00-16.00
Exam schedules
Tentti xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
Uusinta xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
Assessment methods and criteria
- Ammatillinen osallistuminen (henkilökohtainen) 50%
- Tentti 50 % (henkilökohtainen)
- Casetehtävä (hyv./hyl.)
- Työvuorot (hyv./hyl.)
- Itse- ja vertaisarviointi (hyv./hyl.)
- Ravitsemuspassi ja valinnaiset tehtävät (hyv./hyl.)
aktiivinen, vuorovakutteinen osallistuminen lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn ja tilaisuuksiin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot
- tehtävät (tiimi ja yksilö)
- Casetehtävä
- käytännön harjoittelu
- työvuoro alan yrityksessä (ennalta sovittu)
-työskentely Catering Studiolla tai muissa sovituissa tilaisuuksissa koulun ulkopuolella
- havainnointi
-tentti
Learning materials
- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY
-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.
-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/
-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio
Englanniksi
Tarkentuu kurssin alkaessa
Student workload
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Lähiopetus ja tiimitehtävät 8 op
Työkeikat ja tehtävä 1 op
Tentti 1 op
Content scheduling
Opintojakson aloitus ma 25.10.2021 klo 8.00 Catering Studiolla
Opetus pidetään pääsääntöisesti 2. periodin aikana maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8-16.
Mahdollisista muista ajankohdista ilmoitetaan hyvissä ajoin kurssin alkaessa.
Completion alternatives
AHOT
Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa.
Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.
Näyttönä ovat kirjallinen tai moodle tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.
Practical training and working life cooperation
Tilaisuuksien järjestäminen yhdessä työelämän kanssa. 2x 8 tunnin työvuoroa ennalta sovitussa alan yrityksessä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.