Siirry suoraan sisältöön

Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2021 - 19.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2021 - 29.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuija Ylä-Viteli
Jaana Sahlsten
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Opintojakso
8T00DQ70

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (Opintojakso)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Ennakotehtä julkistettu toukokuussa 2021, kirjatentti
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.


kontaktiopetusta
perjantai 27.8 klo 8.00-16.00
lauantai 28.8 klo 8.30-14.30

torstai 9.9 klo 16.30-20.00, tiimiohjaukset tiimeittäin, n.20min/tiimi ennakkoon sovitun aikataulun mukaisesti

perjantai 24.9 klo 8.00-16.00

torstai 28.10. klo 16.30-20.00
perjantai 29.10 klo 8.00-16.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson kirjatentti
27.8.2021 klo 8.00-10.00 , Moodle-tentti

1. uusintakerta 23.9 klo 16.30-18.30, Moodle-tentti
2. uusintakerta 27.10 klo 16.30-18.30, Moodle-tentti

Uusintatentteihin on ilmoittauduttava sähköpostilla opettajille viimeistään viikkoa ennen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tiimityö 50%
kirjatentti 40% (yksilö arviointi)
tiimin vertaisarviointi 10% (yksilö arviointi)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
tiimityö toimeksiantona hankkeelta
kirjatentti

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Muu palvelumuotoiluun liittyvä lähdemateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä
yhteensä 270h

kirjatentti 1 op = 27h
tiimitehtävä 6 op =162h
kontaktiopetus 34h
itsenäinen tiedonhaku kaikkiin opintojakson sisältöihin 47h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö lauantai 21.8.2021. Ahot hakemukset Hyvähot-järjestelmän kautta 19.8 mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimitehtävän toimeksianto FUSILLI-hankkeelta. Tiimit saavat itse hankkia kohdeyrityksen, johon soveltavat harjoitustehtävän.

Siirry alkuun