Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 16.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 13.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 9 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 50
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan
Sisältö (Opintojakso)
MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.
Aika ja paikka
23.8.-16.10.2021
Lähiopetus TAMK Pääkampuksella:
23.08.2021 08.00 - 16.00 Kickoff
12.10.2021 08.00 - 16.00 Seminaari
13.10.2021 08.00 - 16.00 Seminaari
Tilat tarkentuvat lähempänä ajankohtaa.
Päivitys 18.8.2021: Kickoff järjestetään etänä Zoomissa
Muu opetus verkossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjatentti 30.8.2021 klo 9-11.
Uusintatentti järjestetään tarvittaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti, 0–5, 30% kokonaisarvosanasta
Palvelumuotoiluprosessi-tiimitehtävä, 0–5, 60% kokonaisarvosanasta
Harjoitukset 1.–4., hyväksytty/täydennettävä
Kaikki kiertoon -pohdinta, hyväksytty/täydennettävä
Tiimin vertaisarviointi ja ammatillinen osallistuminen 0–5, 10% kokonaisarvosanasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja webinaarit
Yhteistoiminnallinen työskentely verkon välityksellä, tiimi- ja yksilötyöskentely
Seminaariesitykset
Oppimateriaalit
Tenttikirja (ks. Tenttien ajankohdat): Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019, Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent, Helsinki. Löydät kirjan e-kirjana TAMK:n kirjastosta.
Lisäksi opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna ja itsenäisenä opiskeluna. Varaa seuraavat ajankohdat kalenteriisi webinaareja, verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja tiimityötä varten:
HUOM! Ajankohdat vahvistetaan kun lukujärjestys julkaistaan.
Maanantaisin klo 8.00-16.00
Tiistaisin klo 8.00-16.00
Keskiviikkoisin klo 11.15-16.00
Opintojakson tarkempi aikataulu (mm. webinaariajankohdat) julkaistaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pääsääntöisesti valinnaista suoritustapaa, AHOT-menettely sovitaan tarvittaessa ja tapauskohtaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Palvelumuotoilu-prosessi tiimityönä työelämän toimeksiantona.
Asiantuntijavieraat webinaareissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutus tapahtuu pääasiassa etäopetuksena.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.