Resitaali B (8 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CH92-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2020 - 29.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2020 - 07.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 50
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Petri Antikainen
- Laura Vikman
- Jari Salmela
- Markus Hohti
- Pekka Ahonen
- Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch
- Hanna Hurskainen
- Vastuuhenkilö
- Pekka Ahonen
- Opintojakso
- 2X00CH92
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa toimia julkisen kuorokonsertin vastuullisena taiteellisena johtajana. Hän osaa tulkita teokset taiteellisesti itsenäisesti ja osoittaa hallitsevansa vaativien kuoroteosten johtamiseen tarvittavan lyöntitekniikan, instrumentin soinninhallinnan sekä teosanalyysin taidot.
Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään. Hän kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta sekä toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön hyvinvointia.
Sisältö (Opintojakso)
Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus, jossa on mukana on opiskelijan oma kuoro tai kuoroja sekä oppilaitoksen hyväksymä korkeatasoinen kuoro. Ohjelman tulee kattaa renessanssin, barokin ja romantiikan tyylikaudet ja siihen tulee sisältyä 1-2 vaativampaa, vuoden 1960 jälkeen sävellettyä teosta. Yhden teoksen on oltava soitinsäestyksellinen.
Aika ja paikka
Musiikkiteatteri:
Tunnit sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa. Oppitunteja on 26 kertaa lukuvuodessa, tunnin kesto on 60 min.
Musiikkipedagogi
Tunnit sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa. Oppitunnin kesto on 75min/ vikko.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen vastaavan opettajan kanssa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Musiikkiteatteri:
Osallistuminen opetukseen ja järjestetyille mestarikursseille sekä konsertteihin. Esiintyminen syyslukukaudella konsertissa, josta saadaan kirjallinen palaute. Tarkempi ohjeistus ohjelmistoon ja tutkinto-ohjelmaan löytyy TAMKin INTRAsta ja omalta instrumenttiopettajalta tai vastuu opettajalta.
Musiikkipedagogi
Osallistuminen opetukseen ja konserttitoimintaan.
Resitaalikonsertti arvioidaan numeraalisesti ja opiskelija saa suullisen palautteen.
Lautakunnan koostumus on Pj, sekä kaksi substanssiasiantuntijaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Musiikkiteatteri
Yksilöopetus sekä mestarikurssit. Ryhmäopetusta mahdollisuuksien mukaan.
Resitaali B jakaantuu kahteen osaan, tekniseen ja taiteelliseen.
Musiikkipedagogi
Yksilöopetus sekä mestarikurssit. Ryhmäopetusta mahdollisuuksien mukaan.
Resitaali B esitetään yhtenä konserttikokonaisuutena ja tilaisuuteen on tilojen mahdollistaessa yleisöllä vapaa pääsy.
Oppimateriaalit
Musiikkiteatteri:
Ohjelmistosta sovitaan opettajan kanssa, tulee sisältää musikaaliohjelmistoa.
Musiikkipedagogi
B-kurssitasoisesta ohjelmistosta sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkiteatteri:
Vaatii sitoutumista ja säännöllistä osallistumista opetukseen, sekä säännöllistä henkilökohtaista harjoittelua. Osallistuminen konsertteihin ja mestarikursseihin kuuluu opetukseen.
Musiikkipedagogi
Päivittäinen säännöllinen , tavoitteellinen työskentely sisältäen oppituntiaktiivisuuden sekä opiskelijan oman harjoittelun.
Osallistuminen konsertteihin sekä mestarikursseihin kuuluu opetukseen.
Sisällön jaksotus
Musiikkiteatteri:
Opetus jatkuu tasaisesti läpi lukuvuoden. Produktioviikoilla syksy 46, 47 ja 51 ja kevät 12-14 ei ole opetusta.
Musiikkipedagogi
Opetus jakaantuu tasaisesti läpi lukuvuoden. Ainoastaan erikseen ilmoitettavilla produktioviikoilla ei ole yksilöopetusta, jos produktiotoiminta kuuluu opiskelijan opintoi-ohjelmaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Musiikkiteatteri:
Konsertit ja esiintymiset.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikkiteatterin tarkat tutkintovaatimukset ja arviointikriteerit löytyvät TAMKin INTRA sivuilta; nämä ovat saatavilla myös omalta ja vastaavalta opettajalta (Hanna Hurskainen).
Musiikkipedagogin tutkintovaatimukset ovat instrumenttikohtaisia ja paras asiantuntija niissä on oma instrumenttiopettaja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Musiikkiteatteri:
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi opetukseen ja osaamisessa on merkittäviä puutteita.
Musiikkipedagogi
Opiskelija ei kykene esiintymään riittävällä tasolla ohjelmistoon ja konserttitilanteeseen nähden.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston.
Taiteellinen ja tekninen instrumentin hallinta on tyydyttävää. Sointikulttuuri on rajoittunut. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Musiikkipedagogi
Opiskelija selviää konserttitilanteessa esitettävien teosten soittamisesta tai laulamisesta, mutta kokonaisuus ei ole vielä ammattitasolla.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.Opiskelijan sointikulttuuri on kohtalaisen monipuolinen ja musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.
Musiikkipedagogi
Opiskelija esittää resitaaliohjelmiston pääsääntöisesti tyylinmukaisesti ja teknisesti moitteettomasti, mutta personaaliset ja sävykkäät tulkinnat eivät vielä ole täysin todettavissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Musiikkiteatteri:
Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin ja hallitun äänenkäytön sekä kykenee luomaan kiinnostavia taiteellisia kokonaisuuksia.
Musiikkipedagogi
Opiskelijan konserttiesiintyminen siihen liittyvien sävyjen ja persoonallisen tulkinnan osalta on nautittavaa ja todettavissa myös teknillisessä ja tyylillisessä mielessä.