Pedagogiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET89-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jiri Vilppola
- Nina Eskola-Salin
- Minna Ahokas
- Vastuuhenkilö
- Jiri Vilppola
- Opintojakso
- 1L00ET89
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
- ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
- suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
- käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
- osaa perustella pedagogisia valintojaan
- ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.
Sisältö (Opintojakso)
Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.
Ydinkysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Opetus syksy -20 ja kevät -21, verkkotyöskentely, suoritus opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaaminen osoitetaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti, ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa hyödynnetään osaamisen osoittamista HOPSissa sovitulla tavalla. Arviointikriteereinä hyödynnetään opintojakson osaamistavoitteita.
Osaamisen osoittamisen yhteydessä opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa opintijakson osaamistavoitteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja ohjaus. Opiskelijan itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
TAOK ops 2020-2021 kirjallisuuslista, kontaktipäivien ja Moodlen materiaalit, tieteelliset artikkelit, julkaisut ja tutkimukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset, oppimistehtäviä, itsenäistä ja pienryhmä työskentelyä. 5 opintopistettä vastaa n 125h opiskelijan työtä. Myös aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan huomioida AHOT-keskustelujen kautta.
Sisällön jaksotus
Osa OK2 suoritusta. Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voidaan AHO;toida osittain tai kokonaan.
Henkilökohtaistamissuunnitelmassa HOPS suunnitellut yksilölliset tavat. Mm. opettajana toimivilla omalla työpaikalla oppiminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osaamisen hankkiminen ja osoittaminen voi tapahtua myös omalla työpaikalla.
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty- täydennettävä- hylätty
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaamisen arviointi tapahtuu mukaillen OK2 arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.