Pedagogiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET89-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
20TAPEAOpettajankoulutus, Tampereen perjantain ryhmä
- Opintojakso
- 1L00ET89
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
- ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
- suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
- käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
- osaa perustella pedagogisia valintojaan
- ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.
Sisältö (Opintojakso)
Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.
Ydinkysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Verkossa ainakin toistaiseksi
Kevään kontaktipäivät 2021: 15.1., 29.1., 12.2., 26.2., 12.3., 26.3., 9.4. ja 23.4.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänopettajan arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi sekä mahdollisten opettajatiimin arvointi
Arviointi on osaamisperustaista. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi sekä kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät ja myös pienryhmänä valitusta aiheesta tuotettu ankkuritehtävä, jonka anti opetetaan opiskelijatovereille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa, (pien)ryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Mahdollisimman kollaboratiivinen tiedonrakentaminen, opiskelijoiden oma sisällöntuotanto opitusta, opiskelijoiden omat opetustuokiot kirjallisine osuuksineen, opitun soveltaminen harjoittelussa ja/tai työssä. Toteutetaan osaksi yhteen nivelletysti opintojakson "Henkilökohtaisuus ja joutavat opintopolut" kanssa.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Moodlen aineistot. Lisäksi tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita sekä opiskelijoiden oman tiedonhaun tuottamat aineistot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitapaamiset sekä muu (pien)ryhmätyöskentely ja yksilötyöskentely. Työmäärä yhteensä noin 133 tuntia (5 x 26,66 h), josta 32 oppituntia on kontaktiopetusta, loput 101 tuntia itsenäistä ja pienryhmäopiskelua.
Sisällön jaksotus
Ajoittuu enimmäkseen keväälle 2021:
Opetuksen suunnittelun eri tasot
Osaamisperustainen/-perusteinen OPS
Konstruktivistisesti linjakas suunnittelu
Palautteenanto ja dialogisuus
Arviointi
Opiskelijakeskeiset menetelmät
Opetusteknologia
Opetuksen eettiset periaatteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy läheisesti Opetus- ja ohjaamisharjottelu -opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijoille
Oma tietokone tai tabletti aina käytettävissä kontaktipäivinä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opettajaopiskelija
-yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
-reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
-osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
-analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.