Skip to main content

Pedagogical Approaches (5cr)

Code: 1L00ET89-3012

General information


Enrolment period
14.05.2020 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.05.2020 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Päivi Lehtonen
Person in charge
Päivi Lehtonen
Course
1L00ET89

Objectives (course unit)

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

Teacher students
- assess and compare different teaching and learning arrangements
- understand principles of competence-based curricula
- plan constructively alligned teaching and facilitation
- use key learning and facilitation concepts
- compare different pedagogical approaches and methods and evaluate their applicability to their teaching
- can justify their pedagogical choices
- understand the role of assessment in the learning process and use varying assessment methods.

Content (course unit)

The pedagogical approach stands for objective setting and choices related to planning, implementation, facilitation and assessment of learning processes.

Key questions:
What does curriculum mean and how is the field of education related to the whole?
What is alligned planning of teaching and how does it support implementation?
What is participatory pedagogy?
What is reflective, investigative, developing and entrepreneurial approach in teaching and learning?
How can teachers consider students’ individuality, world of experience and professional growth in their teaching and facilitation?
What is the role of meeting, interaction and dialogue in supervision?
How do teachers recognise teaching methods applicable to different learning situations and their own personality? How can theachers implement and develop them?
How are information and communication technology, digitality and social media applied in teaching and facilitation?
How do teachers use and apply different assessment methods?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Location and time

Verkossa ainakin toistaiseksi
Kevään kontaktipäivät 2021: 15.1., 29.1., 12.2., 26.2., 12.3., 26.3., 9.4. ja 23.4.2021

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Ryhmänopettajan arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi sekä mahdollisten opettajatiimin arvointi
Arviointi on osaamisperustaista. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi sekä kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät ja myös pienryhmänä valitusta aiheesta tuotettu ankkuritehtävä, jonka anti opetetaan opiskelijatovereille.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa, (pien)ryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Mahdollisimman kollaboratiivinen tiedonrakentaminen, opiskelijoiden oma sisällöntuotanto opitusta, opiskelijoiden omat opetustuokiot kirjallisine osuuksineen, opitun soveltaminen harjoittelussa ja/tai työssä. Toteutetaan osaksi yhteen nivelletysti opintojakson "Henkilökohtaisuus ja joutavat opintopolut" kanssa.

Learning materials

Ks. OPS, Moodlen aineistot. Lisäksi tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita sekä opiskelijoiden oman tiedonhaun tuottamat aineistot.

Student workload

Kontaktitapaamiset sekä muu (pien)ryhmätyöskentely ja yksilötyöskentely. Työmäärä yhteensä noin 133 tuntia (5 x 26,66 h), josta 32 oppituntia on kontaktiopetusta, loput 101 tuntia itsenäistä ja pienryhmäopiskelua.

Content scheduling

Ajoittuu enimmäkseen keväälle 2021:
Opetuksen suunnittelun eri tasot
Osaamisperustainen/-perusteinen OPS
Konstruktivistisesti linjakas suunnittelu
Palautteenanto ja dialogisuus
Arviointi
Opiskelijakeskeiset menetelmät
Opetusteknologia
Opetuksen eettiset periaatteet

Completion alternatives

Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy läheisesti Opetus- ja ohjaamisharjottelu -opintojaksoon.

Further information

Oma tietokone tai tabletti aina käytettävissä kontaktipäivinä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty: Opettajaopiskelija
-yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja ha­vaintoihinsa
-reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
-osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
-analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Go back to top of page