Henkilökohtaisuus ja joustavat opintopolut (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET90-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
20TAPEAOpettajankoulutus, Tampereen perjantain ryhmä
- Opintojakso
- 1L00ET90
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- tunnistaa ja arvioi opintojen joustavuuteen liittyviä käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman ja tutkinnon perusteiden rakennetta ja tavoitteenasettelua
- perustelee ohjauksellisuuden merkitystä opiskelijoiden kanssa toimittaessa
- toimii opiskelijan syrjäytymistä ehkäisevällä tavalla ja edistää oppilaitoksen inklusiivisia toimintamalleja.
- tukee opiskelijaa opinnoissa yksilöllisyys huomioiden sekä antaa uraohjausta opiskelijan tilanteesta riippuen
- osaa henkilökohtaistaa ja kehittää opetustaan joustavasti esim. opinnollistamalla.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksoon kuuluu moninäkökulmainen perehtyminen ihmisen kokemusmaailman merkitykseen joustavien opintopolkujen suunnittelussa ja oppimisen ohjaamisessa.
Ydinkysymyksiä:
Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
Millaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
Miten oppilaitos huomioi eri-ikäiset ja eri kulttuuritaustaiset opiskelijat?
Millaisia keinoja opettajalla on antaa uraohjausta?
Miten opettaja henkilökohtaistaa opiskelijan opintoja esimerkiksi hyväksilukemalla ja opinnollistamalla? Millä erilaisilla tavoilla opettaja tunnistaa opiskelijan osaamisen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Paikka: Verkossa toistaiseksi.
Kevään kontaktipäivät 2021: 15.1., 29.1., 12.2., 26.2., 12.3., 26.3., 9.4. ja 23.4.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi.
Arviointi on osaamisperustainen. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi sekä kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa (pien)ryhmätapaamisissa sekä verkkotyöskentelyssä:
Itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa (ja kasvokkkain)
Sisällön tuotanto opitusta
Portfoliota varten raportointi
Opitun soveltaminen harjoittelussa ja/tai omassa työssä.
Toteutetaan osaksi yhteen nivelletysti opintojakson "Pedagogiset lähestymistavat" kanssa.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, OPS:n kirjallisuusviitteet, Moodlen aineistot ja mahdollisesti muut tieteelliset julkaisut ja artikkelit. Opiskelijoiden oman tiedonhaun tuottamat materialit ja kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktipäivissä (pien)ryhmässä työskentely, yksilötyöskentely sekä etätyöskentely (verkossa) yhteisöllisesti. Työmäärä yhteensä noin 133 tuntia (5 x 26,66 h), josta 32 oppituntia on kontaktiopetusta, loput 101 tuntia itsenäistä ja pienryhmäopiskelua.. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Sisällön jaksotus
Yksilölliset opintopolut, joskin kontaktiopetuksena ryhmälle tarjottua opetusta ja ohjausta Moodlessa erikseen ilmoitettavina ajankohtina.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy läheisesti Opetus- ja ohjaamisharjottelu -opintojaksoon.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oma tietokone tai tabletti aina käytettävissä kontaktipäivinä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
Osaamisen arvioinnissa käytetään OPSissa olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).
Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi