Oppimisympäristöt ja toimintakulttuurit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET86-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
20TAPEAOpettajankoulutus, Tampereen perjantain ryhmä
- Opintojakso
- 1L00ET86
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
- analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
- osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta.
Sisältö (Opintojakso)
Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.
Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.
Ydinkysymyksiä:
Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Ajoitus näkyy opinto-oppaan kautta.
Paikka: Verkko tai TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pääsääntöisesti ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin OK1:n osaamisen arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen (ks. OPS).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivissä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä:
Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja/tai kasvokkkain
Raportointia portfoliota varten
Oppimateriaalit
Moodlessa esiteltävät materiaalit ja Moodleen sijoitetut linkit. OPS:ssa ja 20AO-Moodlessa esitellyt kirjat ja muut aineistot.
Lisäksi harjoitustöitä tehtäessä opiskelijat käyttävät itse etsimiään aiheisiin sopivia ja riittävän tasokkaita materiaaleja (kirjat, tieteelliset artikkelit, tutkimukset).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitapaamisissa opiskelua ja oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä, 5 opintopistettä vastaa n. 133 h opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Sisällön jaksotus
Oppimisympäristöt
Toimintakulttuurit
Kehittyvä identiteetti
Erityinen tuki
Mahdollisuus myös jaksottaa yhteisesti päättämällämme tavalla, kunhan kaikki tärkeät aihealueet tulevat käsitellyiksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku tai AHOTointi mahdollinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimisympäristö-/toimintakulttuurianalyysiä tehdään mahdollisuuksien mukaan omassa oppilaitoksessa, omassa organisaatiossa tai harjoittelupaikassa. Työelämäyhteistyö toteutuu.
Oj liittyy läheisesti Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu -oj:oon.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tehdään ns. ankkurituotos pienryhmässä.
BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina käytössä kontaktipäivissä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.