Learning Environments and Operating Cultures (5 cr)
Code: 1L00ET86-3012
General information
- Enrolment period
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.
Teacher students
- are able to conceptualise their observations on learning environments and evaluate them
- assess curriculum-based teaching in different learning environments
- assess the role of different operating environments from the viewpoint of students’ learning and facilitation
- analyse communication in educational institution practices based on theoretical concepts
- can use different communication channels and tools and assess them from the pedagogical viewpoint.
Content (course unit)
The learning environment can be understood as a place, room, community or operating practice where we learn to operate, understand new things or assess and solve different situations and problems.
Organisations’ operating cultures consist of operating and behavioural models as well as official or unofficial rules, values and principles. Educational institutions’ official and actual operating cultures are not necessarily the same. By paying attention to the operating culture, it is possible to affect learning, facilitation and development of the whole community’s operation.
Key questions:
How can different operating environments be assessed and changed to learning environments?
What are authentic, constructivist and inclusive learning environments like and what are learning environments which support diverse learning?
What wellbeing promoting elements do good learning environments have?
How is educational institution´s pedagogical and inclusive operation assessed and developed?
What forms of cooperation and communality are sustained?
What is a hidden curriculum and how does it affect teachers’ work?
What does educational institution´s operating culture mean and how does it direct teachers’ work?
How are educational institutions’ operating cultures connected to wellbeing, occupational wellbeing and engagement in studies?
How has sustainable development been considered in educational institution´s operating culture?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Location and time
Ajoitus näkyy opinto-oppaan kautta.
Paikka: Verkko tai TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.
Exam schedules
Pääsääntöisesti ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin OK1:n osaamisen arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen (ks. OPS).
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivissä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä:
Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja/tai kasvokkkain
Raportointia portfoliota varten
Learning materials
Moodlessa esiteltävät materiaalit ja Moodleen sijoitetut linkit. OPS:ssa ja 20AO-Moodlessa esitellyt kirjat ja muut aineistot.
Lisäksi harjoitustöitä tehtäessä opiskelijat käyttävät itse etsimiään aiheisiin sopivia ja riittävän tasokkaita materiaaleja (kirjat, tieteelliset artikkelit, tutkimukset).
Student workload
Kontaktitapaamisissa opiskelua ja oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä, 5 opintopistettä vastaa n. 133 h opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Content scheduling
Oppimisympäristöt
Toimintakulttuurit
Kehittyvä identiteetti
Erityinen tuki
Mahdollisuus myös jaksottaa yhteisesti päättämällämme tavalla, kunhan kaikki tärkeät aihealueet tulevat käsitellyiksi.
Completion alternatives
Hyväksiluku tai AHOTointi mahdollinen
Practical training and working life cooperation
Oppimisympäristö-/toimintakulttuurianalyysiä tehdään mahdollisuuksien mukaan omassa oppilaitoksessa, omassa organisaatiossa tai harjoittelupaikassa. Työelämäyhteistyö toteutuu.
Oj liittyy läheisesti Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu -oj:oon.
International connections
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Further information
Opintojaksolla tehdään ns. ankkurituotos pienryhmässä.
BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina käytössä kontaktipäivissä
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.