Ennakointi- ja kehittämisosaaminen (10op)
Toteutuksen tunnus: 1L00EU90-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.05.2020 - 31.12.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2020 - 31.12.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 10 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 6 op
 
- TKI-osuus
 - 8 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Ammatillinen opettajankoulutus
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
 
- Opettajat
 - Tarja Juurakko-Koskinen
 - Harri Kukkonen
 - Outi Rantanen
 - Ari Jussila
 
- Vastuuhenkilö
 - Tarja Juurakko-Koskinen
 
- Opintojakso
 - 1L00EU90
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa työtään ja sen tulevaisuutta.
Seuraa ja osallistuu työelämän keskusteluihin sekä tekee sen perusteella johtopäätöksiä saamistaan signaaleista ohjauksen tueksi.
Hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti työssään.
Tietää ennakoinnin merkityksen ja huolehtii, että opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen on ohjauksen lähtökohtana.   
Tietää tutkimustiedon merkityksen ja käyttää tutkimustietoa ohjaustyössään.
Arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen ja ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä.
Omaa valmiudet toimia oman organisaation kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä huomioiden ennakoidut ja tapahtuvat muutokset.
Seuraa ja osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun ja tuottaa sisällöllisesti ja muodollisesti laadukasta materiaalia kehittämistyöhön ja keskusteluun, tutkivaa ja kehittävää työotetta käyttäen.
                    
Sisältö (Opintojakso)
Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
Miten ennakointitietoa kerätään ja hyödynnetään ohjauksessa?
Miten tutkimustietoa hyödynnetään ohjauksessa?
Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija 
- Arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa työtään ja sen tulevaisuutta.
- Seuraa ja osallistuu työelämän keskusteluihin sekä tekee sen perusteella johtopäätöksiä saamistaan signaaleista ohjauksen tueksi.
- Hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti työssään.
- Tietää ennakoinnin merkityksen ja huolehtii, että opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen on ohjauksen lähtökohtana.   
- Tietää tutkimustiedon merkityksen ja käyttää tutkimustietoa ohjaustyössään.
- Arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen ja ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä.
- Omaa valmiudet toimia oman organisaation kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä huomioiden ennakoidut ja tapahtuvat muutokset.
- Seuraa ja osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun ja tuottaa sisällöllisesti ja muodollisesti laadukasta materiaalia kehittämistyöhön ja keskusteluun, tutkivaa ja kehittävää työotetta käyttäen.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
                    
Aika ja paikka
ei määritetty
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
                    
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
                    
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
                    
Kansainvälisyys
ei tässä toteutuksessa
                    
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa työtään ja sen tulevaisuutta.
- Seuraa ja osallistuu työelämän keskusteluihin sekä tekee sen perusteella johtopäätöksiä saamistaan signaaleista ohjauksen tueksi.
- Hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti työssään.
- Tietää ennakoinnin merkityksen ja huolehtii, että opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen on ohjauksen lähtökohtana.
- Tietää tutkimustiedon merkityksen ja käyttää tutkimustietoa ohjaustyössään.
- Arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen ja ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä.
- Omaa valmiudet toimia oman organisaation kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä huomioiden ennakoidut ja tapahtuvat muutokset.
- Seuraa ja osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun ja tuottaa sisällöllisesti ja muodollisesti laadukasta materiaalia kehittämistyöhön ja keskusteluun, tutkivaa ja kehittävää työotetta käyttäen.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.