Ohjauspalveluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00EU85-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
- Opettajat
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Harri Kukkonen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
- Vastuuhenkilö
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Opintojakso
- 1L00EU85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Sisältö (Opintojakso)
Miten ohjauspalvelut jäsennetään eri tilanteissa?
Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei tässä toteutuksessa
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.