Siirry suoraan sisältöön

Ohjauspalveluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00EU85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettajat
Tarja Juurakko-Koskinen
Harri Kukkonen
Outi Rantanen
Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Juurakko-Koskinen
Opintojakso
1L00EU85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.

Sisältö (Opintojakso)

Miten ohjauspalvelut jäsennetään eri tilanteissa?
Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.

Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei tässä toteutuksessa

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.

Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Siirry alkuun