Counselling Service Competency (5 cr)
Code: 1L00EU85-3002
General information
- Enrolment period
- 01.05.2020 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Guidance Counsellor Education
- Teachers
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Harri Kukkonen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
- Person in charge
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Course
- 1L00EU85
Objectives (course unit)
Knowing the difference between informing, advising and counselling and being able to use them.
Justifying when group counselling is suitable and counselling the group situation.
Taking advantage of group counselling.
Encouraging students to peer counselling.
Knowing about the possibilities, demands and risks of digitalization in counselling, education and students’ actions and taking those into account in counselling.
Justifying choices when using information and communication technology as a part of counselling.
Guidance as a process and directing the discussion towards goals.
Making sure the decisions are made by the person being counselled.
Making sure a clear and concrete plan of action or an idea of how to proceed is created in the guidance discussion.
Supporting the person being counselled in their agency, choices and career progress (supporting career skills).
Using expertise in counselling to encourage students to apply to further education or working life.
Content (course unit)
How are counselling services structured in different situations?
How to work in a target-oriented manner in counselling situations?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Exam schedules
ei tenttejä
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Learning materials
Sovitaan opintojakson alussa
Student workload
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Content scheduling
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Completion alternatives
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Practical training and working life cooperation
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
International connections
ei tässä toteutuksessa
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.