Tutkimusprosessi ja -menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00EC79-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 20.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kliininen asiantuntija YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- omaa tiedot eri tutkimusmenetelmistä ja osaa soveltaa valitsemaansa tutkimusmenetelmää omassa opinnäytetyössään
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimusprosessi
- laadullinen tutkimus
- määrällinen tutkimus
- toimintatutkimuksellinen lähestymistapa
- tutkimuksen luotettavuus ja eettinen tarkastelu
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Aika ja paikka
Lukujärjestyksessä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijalta kahden yksilötehtävän ja yhden tiimitehtävän tekemistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arviointi hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (uusin painos). Tutki ja kirjoita.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Nummenmaa, Lauri 2011. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Haaparanta, Leila & Ilkka Niiniluoto 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Tallinna: Gaudeamus.
Ketokivi, Mikko 2011. Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi. Tallinna: Gaudeamus. Luvut 1 ja 2.
Raunio, Kyösti 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Helsinki: Gaudeamus.
Niiniluoto, Ilkka 2002. Johdatus tieteenfilosofiaan. Käsitteen ja teorianmuodostus. Keuruu: Otava. Luvut 1 ja 2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16 h, itsenäinen opiskelu 64 h, yhteistoiminnallinen opiskelu ja tehtävät 55 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta