Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EM58-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 04.02.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Perehtyy sosiaalipolitiikan peruskäsitteisiin
Tiedostaa suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän
Osaa tunnistaa hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan välisiä eroja
Tunnistaa sosiaalipolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
Osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
Sisältö (Opintojakso)
Hyvinvointimallit
Universaali sosiaaliturva
Eriarvoisuuden vaikutukset
Ajankohtainen yhteiskuntatieteellinen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu ryhmätyön toteutukseen ja kirjatenttiin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
teemoittainen etä- ja verkkotyöskentely pienryhmittäin
yksilötentti
Oppimateriaalit
Juho Saari:(2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015
* Kestilä & Karvonen (toim.) Suomalaisten hyvinvointi 2018. Löytyy sähköisenä http://www.julkari.fi/handle/10024/137498
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjojen luku (n. 400 + sivua) ja asioiden jäsentäminen itsenäisesti ja ryhmässä.Ilmiöpohjainen työskentely pienryhmässä
Tenttiin valmistautuminen ja tentti.
Sisällön jaksotus
3.2 Orientaario ja ryhmiin jakautuminen ja 1 teeman työstäminen
- vertaispalaute
17.2 Teema 2. työstäminen
- vertaispalaute
2.3 Teema 3 työstäminen
- vertaispalaute
16.3 Teema 4 työstäminen
- vertaispalaute
30.3 Teema 5 työstäminen
- vertaispalaute
vk 16 -> yksilötentti Exam
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.