Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan laskenta ja ansaintamallit (5op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 15.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Ikaalinen
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Opettajat
Arja Reinvall
Vastuuhenkilö
Arja Reinvall
Ryhmät
20ALITAI
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Opintojakso
3H00FE18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tässä opintojaksossa tutustutaan yritystoimintaan, yrityksen taloushallinnon käsitteisiin ja laskelmiin sekä harjoittellaan yleisimpiä liiketalouden laskuja, muun muassa prosentti- ja korkolaskuja. Opiskelija tutustuu liiketoiminnan ansaintamalleihin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opiskelija osaa
- yritystoiminnan ja taloushallinnon perusteet ja soveltaa niitä käytäntöön.
- sisäisestä laskennasta tuotto- ja kustannuskäsitteet, kustannuslaji- ja kustannuspaikkalaskennan sekä suoritekohtaisen laskennan ja hinnoittelun.
- liiketaloudessa tarvittavan matematiikan perusteet kuten prosentti- ja korkolaskuja
- tunnistaa ja soveltaa liiketoiminnan ansaintamalleja.

Sisältö (Opintojakso)

Mitkä ovat tärkeitä yritystoiminnan perusteita (mm. yhtiömuodot, yritysjuridiikka)?
Mihin taloushallinnon raportteja käytetään ja mitä ne sisältävät?
Miten hyödynnetään erilaisia hinnoittelumenetelmiä?
Mitä tradenomin täytyy tietää prosentti- ja korkolaskuista?
Miten matemaattista osaamista voi harjoitella eri ohjelmistoilla yksin ja tiimeissä?
Millaisia liiketoiminnan ansaintamalleja on ja miten niitä voidaan hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tietää talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee talousmatematiikkaan ja laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön tehtäviä ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön tehtäviä. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Aikataulu on Pakissa/Pepissä/lukkarikoneessa; lähipäivät ovat yleensä maakunnassa, tarkempi info Moodlessa ja muissa viestintäkanavissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodlessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet on kuvattu opetussuunnitelmassa. Ne tarkentuvat etätehtäväkohtaisesti ja ovat luettavissa tehtävänannoista Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

tiimippiminen, dialogi, tiimivalmentaminen, kehityskeskustelut, luennot, klinikat, työpajat, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt, esitykset, tentit, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja -vinkit ovat esillä Moodlessa. Pääsääntöisesti materiaali on saatavilla Tampereen korkeakoulujen kirjastojen kautta tai muualta verkosta. Opettajien, opiskelijoiden ja vierailijoiden esitysmateriaali on Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työ pyritään jakamaan tasaisesti lukukauden ajalle. Kuormaa tasataan ennen lukukauden alkua suoritettavin orientoivin tehtävin, mikä voi olla esimerkiksi aihealueeseen perehtymistä kirjallisuuden avulla.

Sisällön jaksotus

Moduulin perusrakenne on
- ennakkotehtävä
- lähipäivät 1/5
- etätehtävät
- lähipäivät 2/5
- etätehtävät
- lähipäivät 3/5
- etätehtävät
- lähipäivät 4/5
- etätehtävät
- lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista voi neuvotella vastuuvalmentajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitukset ja tehtävät saa yhdistää omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen. Pyritään pitämään opinnot työelämälähtöisinä ja mahdollisimman aitoina ja siten työelämää kehittävinä.

Lisätietoja opiskelijoille

Moduulien opintojaksot integroidaan toisiinsa mahdollisimman luontevasti, siksi niihin liittyviä tehtävistä ei aina voi irrottaa osia opintojaksorajauksin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

Siirry alkuun