Liiketoiminnan laskenta ja ansaintamallit (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE18-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 31.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 15.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Ikaalinen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Opettajat
- Arja Reinvall
- Vastuuhenkilö
- Arja Reinvall
- Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
- Opintojakso
- 3H00FE18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tässä opintojaksossa tutustutaan yritystoimintaan, yrityksen taloushallinnon käsitteisiin ja laskelmiin sekä harjoittellaan yleisimpiä liiketalouden laskuja, muun muassa prosentti- ja korkolaskuja. Opiskelija tutustuu liiketoiminnan ansaintamalleihin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija osaa
- yritystoiminnan ja taloushallinnon perusteet ja soveltaa niitä käytäntöön.
- sisäisestä laskennasta tuotto- ja kustannuskäsitteet, kustannuslaji- ja kustannuspaikkalaskennan sekä suoritekohtaisen laskennan ja hinnoittelun.
- liiketaloudessa tarvittavan matematiikan perusteet kuten prosentti- ja korkolaskuja
- tunnistaa ja soveltaa liiketoiminnan ansaintamalleja.
Sisältö (Opintojakso)
Mitkä ovat tärkeitä yritystoiminnan perusteita (mm. yhtiömuodot, yritysjuridiikka)?
Mihin taloushallinnon raportteja käytetään ja mitä ne sisältävät?
Miten hyödynnetään erilaisia hinnoittelumenetelmiä?
Mitä tradenomin täytyy tietää prosentti- ja korkolaskuista?
Miten matemaattista osaamista voi harjoitella eri ohjelmistoilla yksin ja tiimeissä?
Millaisia liiketoiminnan ansaintamalleja on ja miten niitä voidaan hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tietää talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee talousmatematiikkaan ja laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön tehtäviä ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön tehtäviä. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Aikataulu on Pakissa/Pepissä/lukkarikoneessa; lähipäivät ovat yleensä maakunnassa, tarkempi info Moodlessa ja muissa viestintäkanavissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet on kuvattu opetussuunnitelmassa. Ne tarkentuvat etätehtäväkohtaisesti ja ovat luettavissa tehtävänannoista Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
tiimippiminen, dialogi, tiimivalmentaminen, kehityskeskustelut, luennot, klinikat, työpajat, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt, esitykset, tentit, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja -vinkit ovat esillä Moodlessa. Pääsääntöisesti materiaali on saatavilla Tampereen korkeakoulujen kirjastojen kautta tai muualta verkosta. Opettajien, opiskelijoiden ja vierailijoiden esitysmateriaali on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työ pyritään jakamaan tasaisesti lukukauden ajalle. Kuormaa tasataan ennen lukukauden alkua suoritettavin orientoivin tehtävin, mikä voi olla esimerkiksi aihealueeseen perehtymistä kirjallisuuden avulla.
Sisällön jaksotus
Moduulin perusrakenne on
- ennakkotehtävä
- lähipäivät 1/5
- etätehtävät
- lähipäivät 2/5
- etätehtävät
- lähipäivät 3/5
- etätehtävät
- lähipäivät 4/5
- etätehtävät
- lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voi neuvotella vastuuvalmentajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitukset ja tehtävät saa yhdistää omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen. Pyritään pitämään opinnot työelämälähtöisinä ja mahdollisimman aitoina ja siten työelämää kehittävinä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moduulien opintojaksot integroidaan toisiinsa mahdollisimman luontevasti, siksi niihin liittyviä tehtävistä ei aina voi irrottaa osia opintojaksorajauksin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.