Skip to main content

Basics of Business Economics and Business Models (5cr)

Code: 3H00FE18-3001

General information


Enrolment period
02.07.2020 - 31.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 15.12.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Administration
Campus
TAMK Ikaalinen
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Teachers
Arja Reinvall
Person in charge
Arja Reinvall
Course
3H00FE18

Objectives (course unit)

Tässä opintojaksossa tutustutaan yritystoimintaan, yrityksen taloushallinnon käsitteisiin ja laskelmiin sekä harjoittellaan yleisimpiä liiketalouden laskuja, muun muassa prosentti- ja korkolaskuja. Opiskelija tutustuu liiketoiminnan ansaintamalleihin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opiskelija osaa
- yritystoiminnan ja taloushallinnon perusteet ja soveltaa niitä käytäntöön.
- sisäisestä laskennasta tuotto- ja kustannuskäsitteet, kustannuslaji- ja kustannuspaikkalaskennan sekä suoritekohtaisen laskennan ja hinnoittelun.
- liiketaloudessa tarvittavan matematiikan perusteet kuten prosentti- ja korkolaskuja
- tunnistaa ja soveltaa liiketoiminnan ansaintamalleja.

Content (course unit)

Mitkä ovat tärkeitä yritystoiminnan perusteita (mm. yhtiömuodot, yritysjuridiikka)?
Mihin taloushallinnon raportteja käytetään ja mitä ne sisältävät?
Miten hyödynnetään erilaisia hinnoittelumenetelmiä?
Mitä tradenomin täytyy tietää prosentti- ja korkolaskuista?
Miten matemaattista osaamista voi harjoitella eri ohjelmistoilla yksin ja tiimeissä?
Millaisia liiketoiminnan ansaintamalleja on ja miten niitä voidaan hyödyntää?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija tietää talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija hallitsee talousmatematiikkaan ja laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön tehtäviä ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa talousmatematiikkaan, laskentatoimeen ja liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät peruskäsitteet ja -menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön tehtäviä. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija tuntee ansaintamalleja ja osaa hyödyntää niitä käytännön liiketoiminnan suunnittelussa.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Location and time

Please see Pakki/Peppi/Lukkarikone systems. The contact days are located in the Tampere Region, please see Moodle and other communication channels for detailed information.

Exam schedules

see Moodle

Assessment methods and criteria

Methods and grounds for evaluation are described in the curriculum. Detailed criteria is described with each assignment, and can be found in Moodle.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

team learning, dialogue, team coaching, development discussions, lectures, clinics, workshops, visitors, group work, presentations, exams, written and oral assignments, self and peer evaluation

Learning materials

Literature is listed in Moodle. Mostly it is available via libraries of Tampere Universities or on websites. Other teaching materials are saved in Moodle.

Student workload

1 cr. = 27 hours of student's work.

Content scheduling

Moduulin perusrakenne on
- ennakkotehtävä
- lähipäivät 1/5
- etätehtävät
- lähipäivät 2/5
- etätehtävät
- lähipäivät 3/5
- etätehtävät
- lähipäivät 4/5
- etätehtävät
- lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.

Completion alternatives

to be negotiated with the responsible teachers

Practical training and working life cooperation

The assignments can be connected to your own work or business. Let's try to keep the working life connection strong.

Further information

The courses of the modules are integrated.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Please see curriculum and Moodle. There is detailded evaluation criteria attached to each assignment.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Please see curriculum and Moodle. There is detailded evaluation criteria attached to each assignment.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Please see curriculum and Moodle. There is detailded evaluation criteria attached to each assignment.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Please see curriculum and Moodle. There is detailded evaluation criteria attached to each assignment.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Please see curriculum and Moodle. There is detailded evaluation criteria attached to each assignment.

Go back to top of page