Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG32-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2020 - 07.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.10.2020 - 10.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
2X00CG32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemisen perusasioita
- hyödyntää kasvatustietellisia tutkimuksia opinnoissaan ja työelämässä
- käyttää tutkivaa ja kehittävää työotetta osaamisen syventämisessä, esimerkiksi käyttäen projektioppimisen toimintaperiaatteita
- kuvata pedagogisen kehittymisensä ja viimeistellä opettajuuden käsikirjansa
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millaista on kasvatustieteellinen tutkimus ja miten sitä voi hyödyntää opettajan työssä?
- millainen on oma musiikkipedagogin käyttötietosi?
- miten kuvailet oman oppimisprosessisi etenemistä eri vaiheissa?
- miten ammatti-identiteettisi ja osaamisesi musiikkipedagogina on kehittynyt?
- millaisia tulevaisuuden kehittämistavoitteita asetat itsellesi?
- miten musiikkipedagogin työssä ilmenevät arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen?

Aika ja paikka

Etäopetus: ZOOM https://tuni.zoom.us/j/4298773365
Klo 12.30 – 16.00
1. 8.10.2020
2. 22.10.2020
3. 29.10.2020
4. 5.11.2020
5. 12.11.2020
6. 19.11.2020
7. 26.11.2020
8. 3.12.2020
9. 10.12.2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pääsääntöisesti tällä opintojaksolla ei järjestetä tenttiä. Opettajuuden käsikirja ja opintojakson aikana suoritettavat tehtävät ovat tentin korvaavia suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen, tehnyt korkeakoulutasoisesti tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

kontaktiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu, referaatit/esseet, mahdollisesti osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin, tarjoutuviin opintokäynteihin, harjoituksiin tms.

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin opiskelijat voivat tehtävien teossa käyttää esimerkiksi seuraavia kirjoja:
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. (tai uudempi) Tutki ja kirjoita. Tammi.
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995. (tai uudempi) Johdatus kasvatustieteeseen. WSOY.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.) 2006 (tai uudempi painos). Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. (VERKOSSA)
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväksylä: PS-kustannus.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Muita opettajan suosittelemia ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita ja muuta materiaalia. Moodleen tuotavat tiedostot myös käytössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia, josta lähiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.

Sisällön jaksotus

Moodlesta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opiskelijat tuovat kaikki harjoitustyöt Moodleen, ja opettaja päivittää Moodle-näkymää opintojakson edetessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetukseen on tarkoitus osallistua joka kerta. Vain pakottavasta syystä voi olla poissa. Mahdolliset poissaolojen aikaiset osuudet on suoritettava tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Moodlesta tai kysyy pienryhmäläisiltään poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Kooste otsikoidaan niin selkeästi, että siitä selviää, että kysymys on poissaolon aikaisen osaamisen osoittamisesta.
Opiskeluun kuuluu kontaktiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen, tehnyt korkeakoulutasoisesti tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja.

Siirry alkuun