Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER50-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2020 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.03.2021 - 27.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Kosti Nivalainen
Ryhmät
20MUPE
Musiikkipedagogi
Opintojakso
2X00ER50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija
- ymmärtää opettajuuden ulottuvuudet (tietäminen, taitaminen ja oleminen) sekä uusi opettajuus -käsitteen
- tunnistaa oman käyttötietonsa (eli ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksensä) ja osaa kehittää sitä
- osaa suunnitella ja arvioida opetusta ja oppimista sekä antaa palautetta
- osaa kehittää ja arvioida opetus- ja oppimisprosessia
- osaa arvioida sekä antaa ja ottaa vastaan palautetta
- osaa käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teorioita apuna omassa työskentelyssään
- tunnistaa yksilölliset oppijat
- osaa toimia erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä
- ymmärtää opettajuuden käsikirjan merkityksen opettajan identiteettityön tukena ja osaa käyttää sitä opettajuutta kokoavana koosteena

Sisältö (Opintojakso)

- Mitä on opettajuus?
- Mikä on opettajan käyttötieto?
- Miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opetukseen?
- Miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- Miten opiskelijoiden moninaisuus vaikuttaa pedagogisiin valintoihin (mm. tavoitteiden asetteluun, oppimisen menetelmien ja sisältöjen valintaan sekä arviointiin)?
- Millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
- Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Osaamisen arvioinnissa ja itsearvioinnissa käytetään kolmiportaista osaamistasoa: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen. Osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.

Aika ja paikka

Toteutetaan verkossa ainakin toistaiseksi.
11.3.2021 klo 12.30-15.45
1.4.2021 klo 12.30-15.45
8.4.2021 klo 12.30-15.45
15.4.2021 klo 12.30-15.45
22.4.2021 klo 12.30-15.45
29.4.2021 klo 12.30-15.45
6.5.2021 klo 12.30-15.45
20.5.2021 klo 12.30-15.45
27.5.2021 klo 12.30-15.45
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pääsääntöisesti tällä opintojaksolla ei järjestetä tenttiä. Opettajuuden käsikirja ja opintojakson aikana suoritettavat tehtävät ovat tentin korvaavia suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetus on tarkoitettu osallistuttavaksi joka kerta. Mahdollisten poissaolojen aikaiset osuudet opiskelijan on hankittava muulla tavalla, esim. ylimääräisillä tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Moodlesta ja/tai kysyy ryhmäläisiltään poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Koosteellaan opiskelija osoittaa, että hän on hankkinut vastaavat tiedot ja taidot kuin toisille on kertynyt opetukseen osallistuen.
Opiskeluun kuuluu kontaktiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen.
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole mahdollisten poissaolojen ajalta osaamisen puutteita.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

kontaktiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu, demonstraatiot,harjoitukset, harjoitustyöt, referaatti/essee, mahdollisesti osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin tai tarjoutuviin opintokäynteihin tms.

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita ja muuta materiaalia. Mahdollisesti opintokäynti. Moodleen tuotavat tiedostot myös käytössä.
Alla joitain mahdollisesti käyttökelpoisia kirjoja:
Stenberg, Katariina 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Tynjälä, Päivi 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Patrikainen, Risto 1999. Opettajuuden laatu. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hannaford, Carla 2004. Oppimisen palapeli. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia ( 5 x 26,66 h) , josta kontaktiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.

Sisällön jaksotus

Moodlesta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opiskelijat tuovat kaikki harjoitustyöt Moodleen, ja opettaja päivittää Moodle-näkymää opintojakson edetessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.

Lisätiedot

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole mahdollisten poissaolojen ajalta osaamisen puutteita.

Siirry alkuun