Skip to main content

The Basics of Teacher Profession and Pedagogical Basics Skills (5 cr)

Code: 2X00ER50-3002

General information


Enrolment period
11.06.2020 - 19.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.03.2021 - 27.05.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Music
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Culture and Arts, Music
Teachers
Päivi Lehtonen
Kosti Nivalainen
Course
2X00ER50

Objectives (course unit)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija
- ymmärtää opettajuuden ulottuvuudet (tietäminen, taitaminen ja oleminen) sekä uusi opettajuus -käsitteen
- tunnistaa oman käyttötietonsa (eli ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksensä) ja osaa kehittää sitä
- osaa suunnitella ja arvioida opetusta ja oppimista sekä antaa palautetta
- osaa kehittää ja arvioida opetus- ja oppimisprosessia
- osaa arvioida sekä antaa ja ottaa vastaan palautetta
- osaa käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teorioita apuna omassa työskentelyssään
- tunnistaa yksilölliset oppijat
- osaa toimia erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä
- ymmärtää opettajuuden käsikirjan merkityksen opettajan identiteettityön tukena ja osaa käyttää sitä opettajuutta kokoavana koosteena

Content (course unit)

- Mitä on opettajuus?
- Mikä on opettajan käyttötieto?
- Miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opetukseen?
- Miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- Miten opiskelijoiden moninaisuus vaikuttaa pedagogisiin valintoihin (mm. tavoitteiden asetteluun, oppimisen menetelmien ja sisältöjen valintaan sekä arviointiin)?
- Millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
- Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Osaamisen arvioinnissa ja itsearvioinnissa käytetään kolmiportaista osaamistasoa: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen. Osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.

Location and time

Toteutetaan verkossa ainakin toistaiseksi.
11.3.2021 klo 12.30-15.45
1.4.2021 klo 12.30-15.45
8.4.2021 klo 12.30-15.45
15.4.2021 klo 12.30-15.45
22.4.2021 klo 12.30-15.45
29.4.2021 klo 12.30-15.45
6.5.2021 klo 12.30-15.45
20.5.2021 klo 12.30-15.45
27.5.2021 klo 12.30-15.45
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen.

Exam schedules

Pääsääntöisesti tällä opintojaksolla ei järjestetä tenttiä. Opettajuuden käsikirja ja opintojakson aikana suoritettavat tehtävät ovat tentin korvaavia suorituksia.

Assessment methods and criteria

Kontaktiopetus on tarkoitettu osallistuttavaksi joka kerta. Mahdollisten poissaolojen aikaiset osuudet opiskelijan on hankittava muulla tavalla, esim. ylimääräisillä tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Moodlesta ja/tai kysyy ryhmäläisiltään poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Koosteellaan opiskelija osoittaa, että hän on hankkinut vastaavat tiedot ja taidot kuin toisille on kertynyt opetukseen osallistuen.
Opiskeluun kuuluu kontaktiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen.
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole mahdollisten poissaolojen ajalta osaamisen puutteita.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

kontaktiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu, demonstraatiot,harjoitukset, harjoitustyöt, referaatti/essee, mahdollisesti osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin tai tarjoutuviin opintokäynteihin tms.

Learning materials

Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita ja muuta materiaalia. Mahdollisesti opintokäynti. Moodleen tuotavat tiedostot myös käytössä.
Alla joitain mahdollisesti käyttökelpoisia kirjoja:
Stenberg, Katariina 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Tynjälä, Päivi 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Patrikainen, Risto 1999. Opettajuuden laatu. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hannaford, Carla 2004. Oppimisen palapeli. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.

Student workload

133 tuntia ( 5 x 26,66 h) , josta kontaktiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.

Content scheduling

Moodlesta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opiskelijat tuovat kaikki harjoitustyöt Moodleen, ja opettaja päivittää Moodle-näkymää opintojakson edetessä.

Completion alternatives

Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.

Further information

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole mahdollisten poissaolojen ajalta osaamisen puutteita.

Go back to top of page