Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 08.02.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 08.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Minna Nurminen
- Vastuuhenkilö
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Opintojakso
- 7S00EX34
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa
2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
Sisältö (Opintojakso)
- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Luo luottamusta verkkokurssi tehtynä 5.3 mennessä
- Ryhmätentti auki tabulassa: 24.4-5.5
- pe 8.5 klo14 Tenttipalaute
- Palvelumuotoilutehtävien palautus videoiden muodossa: 17.5, 6.9 tai 1.11 mennessä
- Vertaismentorin videon kommentointi viikon sisällä hänen palautuksestan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolo lähiopetuskerroilla (pakollisia)
- Ennakkotehtävät (hyväksytty/hylätty)
- Luo luottamusta, suojele lasta verkkokurssi (hyväksytty/hylätty)
- Palvelumutoilutehtävä (0-5: 50% kokonaisarvosanasta)
- Ryhmätentti (0-5: 50% kokonaisarvosanasta), TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät tabulasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot ja keskustelut
- työelämävierailijat
- palvelumuotoilu
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- videotyöskentely
- aktivointitehtävät
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilutehtävä:
- Kangas, Vlasov, Fonsen & Heikka (toim.) 2018. Osallisuuden pedagogiikkaa 2.Suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen.
- Tapio Häyhtiö 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? https://kaks.fi/julkaisut/osallisuutta-sote-palveluihin-palvelumuotoilemalla/
Ryhmätentti:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere. (kokonaan)
-Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua.
https://www.julkari.fi/handle/10024/134616
- Eeva Timonen-Kallio, Laura Yliruka & Pekka Närhi. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2017. 47 sivua. Helsinki 2017. ISBN 978-952-302-867-8 (painettu);
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132319/Tyo%cc%88paperi_2017_23_netti%20%282%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ennakkotehtävät:
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.), 2019, Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10op =270h
Lähiopetus: 24h
Luo luottamusta verkkokurssi: 15h
Opintojakson tehtävät (ennakkotehtävät + palvelumuotoilu): 150h
Tentti: 81h
Sisällön jaksotus
PE 7.2 klo15.45-18.45 Orientaatio + Lapsi keskiössä (Riikkaelina, Minna)
LA 8.2 klo9-15.15 Moninaiset perheet ja vanhemmuuden tukeminen (Minna)
------------ Luo luottamusta verkkokurssi tehtynä 5.3 mennessä ------------------
PE 6.3 klo14-17 Kasvuympäristöt ja työntekijän rooli (Minna, Riikkaelina)
PE 3.4 klo14-18.45 Lapsen kaltoinkohtelu ja terapeuttinen työorientaatio (Riikkaelina)
-------------Ryhmätentti auki tabulassa: 24.4-5.5 --------------------------------------------
PE 8.5 klo14-16.15 Tentinpalaute (pakollinen) + Loppureflektointi (Minna, Riikkaelina)
------------ Palvelumuotoilutehtävien palautus videoiden muodossa: 17.5 tai 9.8 mennessä--------------
------------ Vertaismentorit kommentoivat videon viikon sisällä palautuksesta-------------------------------
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Opiskelijat suorittavat palvelumutoilutehtävät omilla työpaikoillaan
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuussa!