Toimintakyvyn tukeminen ikäihmisten arjessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL32-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 29.04.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Heimo Outinen
- Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL32
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan
Sisältö (Opintojakso)
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.
Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti
Aika ja paikka
ks edellä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tehtävien tekemisen aikataulu vapaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- näyttö arvioidaan hyväksytty / hylätty
- näytön suorittaminen edellyttää läsnäoloa keskusteluissa & näytön suorittamista hyväksytysti ( 3 op)
- käytännön opiskelu tehty asianmukaisesti & raportti hyväksytty ( 2 op)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
3.4. 9 – 12 Toimintakyky, Heimo Outinen, lehtori, terveysala
Tehtävien tekemisen aikataulu itsenäinen. Palautus toukokuun loppuun mennessä
Oppimateriaalit
-ks tabula
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- tehtävät 3 op (näyttö)
- 2 op käytännöllistä opiskelua itsenäisesti ja sen raportointi. 27.5. mennessä.
Sisällön jaksotus
- toukokuu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- tämä toteutus on niille opiskelijoille joilla on lähihoitajan tutkinto tai vastaava
- ahot toteutus & näyttö
- muille opiskelijoille on olemassa syyslukukaudella opintojakso, jossa on enemmän opetusta ( 20 so ryhmä)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
2 op Käytännöllinen opiskelu (itsenäisesti) ja sen refletointi:
2 op jakso:
Tavoitteet
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan sosionomin näkökulmasta (ks kompetenssit)
Toteutustavat:
- käytännön aktiviteetti & sen reflektointi
- jos opiskelijalla on jo olemassa käytännön kokemusta, niin pelkkä reflektointi riittää. Tärkeää on oman osaamisen reflektointi sosionomi - näkökulmasta.
Ohjeet raportointiin annetaan opintojakson alussa
Lisätietoja opiskelijoille
- tämä opintojakso on tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla on mahdollisuus suorittaa opintojakso näytön avulla = lähihoitajat tai vastaavan tutkinnon omaavat opiskelijat
- jakso jakaantuu 3 op & 2 op osioihin
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- läsnäolo keskusteluissa & oppitunnilla
- käytännön opiskelu & raportti tehty hyväksytysti
- näyttö suoritettu hyväksytysti