Supporting Functional Ability in Daily Activities (5 cr)
Code: 7S00EL32-3004
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 29.04.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Heimo Outinen
- Course
- 7S00EL32
Objectives (course unit)
- recognize the dimensions of functional capacity and are able to evaluate, support and promote human functional capacity
- is able to justify the importance of social function in the whole functional capacity is familiar with the individual and communal aspects of old age, and the way in which services for older people are implemented and the legislative framework
- knows and recognizes the starting points and different stages of the interaction process
- can meet people in different life situations, establish professional interaction and cooperation relationship, and develop and reflect their own interaction skills theoretically
Content (course unit)
- management of functional knowledge and assessment of physical, mental and social performance, assessment tools
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- management of functional knowledge and assessment and assessment tools for physical, mental and social performance;
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- old age as a stage in life and in dealing with the elderly, in the process of interaction and in supporting and promoting functional capacity
- Familiar working model
- relevant legislation
- organization and implementation of a joint celebration
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected (0):
- Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
-The student interacts with the elderly person and / or his / her network in an inappropriate, unethical or unprofessional manner that is judged to be a clear disincentive to everyday life or safety.
Admitted Structured,
- evaluative and applied professional knowledge.
- The student structures the relations between phenomena and concepts related to functional ability.
- Apply concepts of ability and involvement to everyday perceptions and activities.
- Attends a weekly meeting with your elderly partner as well as planning, preparing and running a Christmas party.
- Is able to reflect theoretically on one's own activities and learning
Location and time
ks edellä
Exam schedules
tehtävien tekemisen aikataulu vapaa
Assessment methods and criteria
- näyttö arvioidaan hyväksytty / hylätty
- näytön suorittaminen edellyttää läsnäoloa keskusteluissa & näytön suorittamista hyväksytysti ( 3 op)
- käytännön opiskelu tehty asianmukaisesti & raportti hyväksytty ( 2 op)
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
3.4. 9 – 12 Toimintakyky, Heimo Outinen, lehtori, terveysala
Tehtävien tekemisen aikataulu itsenäinen. Palautus toukokuun loppuun mennessä
Learning materials
-ks tabula
Student workload
- tehtävät 3 op (näyttö)
- 2 op käytännöllistä opiskelua itsenäisesti ja sen raportointi. 27.5. mennessä.
Content scheduling
- toukokuu
Completion alternatives
- tämä toteutus on niille opiskelijoille joilla on lähihoitajan tutkinto tai vastaava
- ahot toteutus & näyttö
- muille opiskelijoille on olemassa syyslukukaudella opintojakso, jossa on enemmän opetusta ( 20 so ryhmä)
Practical training and working life cooperation
2 op Käytännöllinen opiskelu (itsenäisesti) ja sen refletointi:
2 op jakso:
Tavoitteet
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan sosionomin näkökulmasta (ks kompetenssit)
Toteutustavat:
- käytännön aktiviteetti & sen reflektointi
- jos opiskelijalla on jo olemassa käytännön kokemusta, niin pelkkä reflektointi riittää. Tärkeää on oman osaamisen reflektointi sosionomi - näkökulmasta.
Ohjeet raportointiin annetaan opintojakson alussa
Further information
- tämä opintojakso on tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla on mahdollisuus suorittaa opintojakso näytön avulla = lähihoitajat tai vastaavan tutkinnon omaavat opiskelijat
- jakso jakaantuu 3 op & 2 op osioihin
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- läsnäolo keskusteluissa & oppitunnilla
- käytännön opiskelu & raportti tehty hyväksytysti
- näyttö suoritettu hyväksytysti