Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys ja päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-19-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 29.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Opintojakso
7S-19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat
- tietää ja osaa edistää ennaltaehkäisevää mielenterveys-ja päihdetyötä eri ikäisten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
- tuntee mielenterveystyön lähtökohdat, lainsäädännön ja palvelut (pois tämä lause)
- tuntee perustiedot päihteistä ja riippuvuuksien syntymisestä
- tuntee mielenterveyshäiriöiden luokittelumalleja ja osaa huomioida niitä sosiaalialan näkökulmasta
- ymmärtää päihderiippuvuuden ja mielenterveyshäiriöiden vaikutukset ihmisen elämäntapaan ja sosiaaliseen todellisuuteen
- tulee tietoiseksi omista asenteistaan ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
- tietää mielenterveys- ja päihdetyön palvelut ja niitä ohjaavaan lainsäädännön

Sisältö (Opintojakso)

- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Mielenterveys ja päihdetyön lähtökohdat
- Ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö
- Lainsäädäntö ja palvelut
- Omien asenteiden pohtiminen
- Taidot kohdata asiakas ja hänen läheisensä ammatillisesti

Aika ja paikka

21.1. orientaatio
23.1. kurssin ohjeistus / toipumisorientaatio
18.2. ap luento kaikille / ip puolet ryhmästä kerrallaan
24..3. ip luento kaikille
26.3. iltapäivä (puolet ryhmästä kerrallaan)
27.3. ip luento (kello 14.30 - 16 opintokäyntien yhteenvedon tekeminen)
13.5. p tentti / ip kirjallisuus opintopiirit kokoontuvat ja tekevät yhteenvedon

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

13.5. tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Hylätty
Sisällön hallinta epäjohdonmukaista tai puutteellista tai virheellistä.
Suhde tietoon lainaava.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija

osaa kuvata ilmiöitä, omia kokemuksiaan ja havaintojaan.
tunnistaa ja osaa määritellä peruskäsitteistön sekä keskeiset teoriat.
Riittävät tiedonhankintataidot.
Hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää käsitteitä kokemuksiensa kuvauksen jäsentämisessä. Hän osaa soveltaa käsitteitä ja teoreettista tietoa jäsentyneesti. Osaa vertailla erilaisia teoreettisia malleja. Hyvät tiedonhankintataidot.

Kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde teoreettiseen tietoon argumentoiva ja analyyttinen, perustelut teoreettisia. Kiitettävät tiedonhankintataidot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus & mteriaalit joista tentti
Opintopiiri
Opintokäynti
Haastattelu

Oppimateriaalit

ks tabula

Sisällön jaksotus

21.1. orientaatio
23.1. kurssin ohjeistus / toipumisorientaatio
18.2. ap luento kaikille / ip puolet ryhmästä kerrallaan
24..3. ip luento kaikille
26.3. iltapäivä (puolet ryhmästä kerrallaan)
27.3. ip luento (kello 14.30 - 16 opintokäyntien yhteenvedon tekeminen)
13.5. p tentti / ip kirjallisuus opintopiirit kokoontuvat ja tekevät yhteenvedon

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

tehtävien suorituksia puuttuu tai tehty riittämättömästi, puutteellisesti tai virheellisesti

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa kuvata ilmiöitä, omia kokemuksiaan ja havaintojaan.
tunnistaa ja osaa määritellä peruskäsitteistön sekä keskeiset teoriat.
Riittävät tiedonhankintataidot.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää käsitteitä kokemuksiensa kuvauksen jäsentämisessä. Hän osaa soveltaa käsitteitä ja teoreettista tietoa jäsentyneesti. Osaa vertailla erilaisia teoreettisia malleja. Hyvät tiedonhankintataidot.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde teoreettiseen tietoon argumentoiva ja analyyttinen, perustelut teoreettisia. Kiitettävät tiedonhankintataidot.

Siirry alkuun