Mielenterveys ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-19-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 29.02.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Opintojakso
- 7S-19
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat
- tietää ja osaa edistää ennaltaehkäisevää mielenterveys-ja päihdetyötä eri ikäisten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
- tuntee mielenterveystyön lähtökohdat, lainsäädännön ja palvelut (pois tämä lause)
- tuntee perustiedot päihteistä ja riippuvuuksien syntymisestä
- tuntee mielenterveyshäiriöiden luokittelumalleja ja osaa huomioida niitä sosiaalialan näkökulmasta
- ymmärtää päihderiippuvuuden ja mielenterveyshäiriöiden vaikutukset ihmisen elämäntapaan ja sosiaaliseen todellisuuteen
- tulee tietoiseksi omista asenteistaan ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
- tietää mielenterveys- ja päihdetyön palvelut ja niitä ohjaavaan lainsäädännön
Sisältö (Opintojakso)
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Mielenterveys ja päihdetyön lähtökohdat
- Ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö
- Lainsäädäntö ja palvelut
- Omien asenteiden pohtiminen
- Taidot kohdata asiakas ja hänen läheisensä ammatillisesti
Aika ja paikka
21.1. orientaatio
23.1. kurssin ohjeistus / toipumisorientaatio
18.2. ap luento kaikille / ip puolet ryhmästä kerrallaan
24..3. ip luento kaikille
26.3. iltapäivä (puolet ryhmästä kerrallaan)
27.3. ip luento (kello 14.30 - 16 opintokäyntien yhteenvedon tekeminen)
13.5. p tentti / ip kirjallisuus opintopiirit kokoontuvat ja tekevät yhteenvedon
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
13.5. tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Hylätty
Sisällön hallinta epäjohdonmukaista tai puutteellista tai virheellistä.
Suhde tietoon lainaava.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
osaa kuvata ilmiöitä, omia kokemuksiaan ja havaintojaan.
tunnistaa ja osaa määritellä peruskäsitteistön sekä keskeiset teoriat.
Riittävät tiedonhankintataidot.
Hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää käsitteitä kokemuksiensa kuvauksen jäsentämisessä. Hän osaa soveltaa käsitteitä ja teoreettista tietoa jäsentyneesti. Osaa vertailla erilaisia teoreettisia malleja. Hyvät tiedonhankintataidot.
Kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde teoreettiseen tietoon argumentoiva ja analyyttinen, perustelut teoreettisia. Kiitettävät tiedonhankintataidot.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus & mteriaalit joista tentti
Opintopiiri
Opintokäynti
Haastattelu
Oppimateriaalit
ks tabula
Sisällön jaksotus
21.1. orientaatio
23.1. kurssin ohjeistus / toipumisorientaatio
18.2. ap luento kaikille / ip puolet ryhmästä kerrallaan
24..3. ip luento kaikille
26.3. iltapäivä (puolet ryhmästä kerrallaan)
27.3. ip luento (kello 14.30 - 16 opintokäyntien yhteenvedon tekeminen)
13.5. p tentti / ip kirjallisuus opintopiirit kokoontuvat ja tekevät yhteenvedon
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
tehtävien suorituksia puuttuu tai tehty riittämättömästi, puutteellisesti tai virheellisesti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
osaa kuvata ilmiöitä, omia kokemuksiaan ja havaintojaan.
tunnistaa ja osaa määritellä peruskäsitteistön sekä keskeiset teoriat.
Riittävät tiedonhankintataidot.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää käsitteitä kokemuksiensa kuvauksen jäsentämisessä. Hän osaa soveltaa käsitteitä ja teoreettista tietoa jäsentyneesti. Osaa vertailla erilaisia teoreettisia malleja. Hyvät tiedonhankintataidot.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde teoreettiseen tietoon argumentoiva ja analyyttinen, perustelut teoreettisia. Kiitettävät tiedonhankintataidot.