Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 02.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Piia Roos
Ryhmät
19SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00EL46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Sisältö (Opintojakso)

Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

AIKATAULU / KASVATUS

1) to 1.10. 13.30-15 aloitus (kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus)
2) pe 2.10 klo 9-12 RYHMÄ1, pe 2.10 klo 13-16 RYHMÄ2; oppimiskäsitykset, kasvatustyylit
3) ke 7.10 klo 9-12 RYHMÄ1, ke 7.10 klo 13-16 RYHMÄ2; motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku)
4) to 8.10 klo 9-12 RYHMÄ1, to 8.10 klo 13-16 RYHMÄ2; vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus (lukupiirit)

5) ti 27.10 klo 9-12 A-ryhmä, ti 27.10 klo 13-16 B-ryhmä ja ke 28.10 klo 13-16 C-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)


AIKATAULU / ERKKA

1) ma 2.11 klo 13-16 VAKA ja ti 3.11 klo 9-12 YLEINEN
2) ti 10.11 klo 9-12 VAKA, ti 10.11 klo 13-16 YLEINEN

3) ti 24.11 klo 9-12 YLEINEN / puolet
ti 24.11 klo 13-16 VAKA
ke 25.11 klo 13-16 YLEINEN / puolet
oppimistehtävien purku

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kasvatus
Lukupiirit hyv / täyd
Haastattelu -tehtävä hyv / täyd
Elämänjana hyv / täyd
Oppimispäiväkirja 0-5

Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRISSÄ
Salmela-Aro, K. (toim.) Motivaatio ja oppiminen. OPPIMISPÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMISEN TUKENA

Erkka
ryhmätyö (erityisen tuen tarpeet) 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

Kasvatus:
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRISSÄ
Salmela-Aro, K. (toim.) Motivaatio ja oppiminen. OPPIMISPÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMISEN TUKENA

Erityispedagogiikka:

YLEINEN - Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat

VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhasiserityiskasvatus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kasvatus
opetus 15t, itsenäinen 66t
erkka
opetus 9t, itsenäinen 45t

Sisällön jaksotus

kasvatus ajalla 1.10-27.10.2020
erkka ajalla 2.11-25.11.2020

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erkka
laajennettu oppimistehtävä

Siirry alkuun