Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 02.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
AIKATAULU / KASVATUS
1) to 1.10. 13.30-15 aloitus (kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus)
2) pe 2.10 klo 9-12 RYHMÄ1, pe 2.10 klo 13-16 RYHMÄ2; oppimiskäsitykset, kasvatustyylit
3) ke 7.10 klo 9-12 RYHMÄ1, ke 7.10 klo 13-16 RYHMÄ2; motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku)
4) to 8.10 klo 9-12 RYHMÄ1, to 8.10 klo 13-16 RYHMÄ2; vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus (lukupiirit)
5) ti 27.10 klo 9-12 A-ryhmä, ti 27.10 klo 13-16 B-ryhmä ja ke 28.10 klo 13-16 C-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)
AIKATAULU / ERKKA
1) ma 2.11 klo 13-16 VAKA ja ti 3.11 klo 9-12 YLEINEN
2) ti 10.11 klo 9-12 VAKA, ti 10.11 klo 13-16 YLEINEN
3) ti 24.11 klo 9-12 YLEINEN / puolet
ti 24.11 klo 13-16 VAKA
ke 25.11 klo 13-16 YLEINEN / puolet
oppimistehtävien purku
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatus
Lukupiirit hyv / täyd
Haastattelu -tehtävä hyv / täyd
Elämänjana hyv / täyd
Oppimispäiväkirja 0-5
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRISSÄ
Salmela-Aro, K. (toim.) Motivaatio ja oppiminen. OPPIMISPÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMISEN TUKENA
Erkka
ryhmätyö (erityisen tuen tarpeet) 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRISSÄ
Salmela-Aro, K. (toim.) Motivaatio ja oppiminen. OPPIMISPÄIVÄKIRJAN KIRJOITTAMISEN TUKENA
Erityispedagogiikka:
YLEINEN - Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat
VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhasiserityiskasvatus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kasvatus
opetus 15t, itsenäinen 66t
erkka
opetus 9t, itsenäinen 45t
Sisällön jaksotus
kasvatus ajalla 1.10-27.10.2020
erkka ajalla 2.11-25.11.2020
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erkka
laajennettu oppimistehtävä