Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: 7L00FD74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annukka Huuskonen
Jouni Tuomi
Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Annukka Huuskonen
Opintojakso
7L00FD74

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (Opintojakso)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttinä seminaarityö ja sen yhteydessä dialogitentti 21.4.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla ja seminaari+dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Tenttinä seminaarityö ja sen yhteydessä suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, ryhmätyskentely (seminaarityö), verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Tabula-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Siirry alkuun