Tutkimusprosessi ja -menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00EC79-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.06.2020 - 19.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 04.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- omaa tiedot eri tutkimusmenetelmistä ja osaa soveltaa valitsemaansa tutkimusmenetelmää omassa opinnäytetyössään
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimusprosessi
- laadullinen tutkimus
- määrällinen tutkimus
- toimintatutkimuksellinen lähestymistapa
- tutkimuksen luotettavuus ja eettinen tarkastelu
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Aika ja paikka
19.8.-12.10.2020
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso suoritetaan kirjallisilla töillä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen luennoille, tiimityöskentelyyn ja tehtävien tekemiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimista aktivoiva keskustelu, yksilö- ja tiimitehtävät
Oppimateriaalit
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (uusin painos). Tutki ja kirjoita.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaa, Lauri 2011. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Haaparanta, Leila & Ilkka Niiniluoto 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Tallinna: Gaudeamus.
Ketokivi, Mikko 2011. Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi. Tallinna: Gaudeamus. Luvut 1 ja 2.
Raunio, Kyösti 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Helsinki: Gaudeamus.
Niiniluoto, Ilkka 2002. Johdatus tieteenfilosofiaan. Käsitteen ja teorianmuodostus. Keuruu: Otava. Luvut 1 ja 2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16t
Tiimikohtainen työskentely, esim. Teams-sovelluksella 25 t
Itsenäinen työskentely 84 t
Yhteensä 135 t (1 op = 27 t)
Sisällön jaksotus
19.8.2020 Opinnäytetyöprosessi
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
24.9.2020 Kirjallisuuskatsaus työn perustana ja kvantitatiivinen tutkimus (mittarin rakentaminen, aineiston keruu, aineiston hallinta)
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
21.10.2020 Tutkimuslupa ja tietosuojakäytänteet, kvalitatiivinen ja toimintatutkimus
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
22.10.2020 Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tulosten raprotointi ja tarkastelu johtopäätösten laadinta ja käytäntöönvienti
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla läpikäytyjä ja opittuja asioita sovelletaan välittömästi omaan opinnäytetyöhön.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta