Research Process and Methods (5 cr)
Code: 7H00EC79-3002
General information
- Enrolment period
- 15.06.2020 - 19.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 04.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree in Development and Management of Health Care and Social Services
Objectives (course unit)
The student
- knows the step-by-step process of research
- has knowledge of different research methods and is able to apply the chosen research method in his/her thesis
Content (course unit)
- research process
- qualitative research
- quantitative research
- an action-research approach
- trustworthiness and ethical review of the research
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Pass
The student
- is able to describe the different phases of the research process
- is able to describe the main elements of qualitative research
- is able to describe the main elements of quantitative research
- is able to evaluate the credibility of the research
- is able to evaluate the ethics of the research
Fail
The student
- is unable to describe the different stages of the qualitative and quantitative research processes
- is unable to evaluate the ethics and credibility of the research
Location and time
19.8.-12.10.2020
Exam schedules
Opintojakso suoritetaan kirjallisilla töillä.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen luennoille, tiimityöskentelyyn ja tehtävien tekemiseen.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Luennot, oppimista aktivoiva keskustelu, yksilö- ja tiimitehtävät
Learning materials
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (uusin painos). Tutki ja kirjoita.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaa, Lauri 2011. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Haaparanta, Leila & Ilkka Niiniluoto 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Tallinna: Gaudeamus.
Ketokivi, Mikko 2011. Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi. Tallinna: Gaudeamus. Luvut 1 ja 2.
Raunio, Kyösti 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Helsinki: Gaudeamus.
Niiniluoto, Ilkka 2002. Johdatus tieteenfilosofiaan. Käsitteen ja teorianmuodostus. Keuruu: Otava. Luvut 1 ja 2.
Student workload
Luennot 16t
Tiimikohtainen työskentely, esim. Teams-sovelluksella 25 t
Itsenäinen työskentely 84 t
Yhteensä 135 t (1 op = 27 t)
Content scheduling
19.8.2020 Opinnäytetyöprosessi
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
24.9.2020 Kirjallisuuskatsaus työn perustana ja kvantitatiivinen tutkimus (mittarin rakentaminen, aineiston keruu, aineiston hallinta)
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
21.10.2020 Tutkimuslupa ja tietosuojakäytänteet, kvalitatiivinen ja toimintatutkimus
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
22.10.2020 Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tulosten raprotointi ja tarkastelu johtopäätösten laadinta ja käytäntöönvienti
Tiimikohtainen Teams-työskentely 5t
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla läpikäytyjä ja opittuja asioita sovelletaan välittömästi omaan opinnäytetyöhön.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta