Johtamisviestinnän analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00FD95-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.11.2019 - 05.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2020 - 15.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaaliala YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
- Koulutus
- Sosiaalialan ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Päivi Mayor
- Kai Hintsanen
- Hannele Laaksonen
- Pirkko Kivinen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Mayor
- Opintojakso
- NY00FD95
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä aikaisemmilla kursseilla oppimansa tiedon perusteella tai kurssin alussa tapahtuvan intensiivisen itseopiskelun avulla. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Sisältö (Opintojakso)
Opiskelijat tekevät ryhmissä johtamisviestinnän havainnointi- ja analyysitehtävän ja esittävät sen tulokset muille kurssilaisille. Opiskelijat valmistavat ja esittävät muille pienryhmissä tai yksilöllisesti johtamisviestin, josta saavat palautetta muilta, ja/tai suunnittelevat ja toteuttavat omaa viestintää omassa työyhteisössään. Myös omassa soveltamisessa hyödynnetään havainnointia, palautteen keräystä ja analysointia sekä kirjoitetaan kokemuksista raportti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä, mutta analyysi jää hyvin pinnalliseksi. Hän ehdottaa joitakin yksinkertaisia kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän ei kuitenkaan juurikaan osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa vain heikosti soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään, mutta ei juurikaan tiedosta kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa melko hyvin havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä. Hän osaa esittää joitakin kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa jossain määrin arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa jonkin verran soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa joitakin kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä syvällisesti. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin ja perustella ne johdonmukaisesti. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Aika ja paikka
6.3.2020 klo 12.30 - 15.30
Kurssin esittely, ryhmät ja problem-based learningin perusteet
27.3.2020 klo 12.30 - 15.30
Ryhmätyötä PBL-menetelmällä
3.4.2020 klo 12.30 - 15.30
Ryhmätyötä PBL-menetelmällä
17.4.2020 klo 12.30 - 15.30
Kirjallisten analyysien esittely ja palaute
15.5.2020 klo 12.30 - 15.30
Johtamisviestinnän videot - analyysi ja palaute
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Ryhmässä tehtävä kirjallinen tuotos ja pareittain tehtävä viestintävideo arvioidaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tuotos arvioidaan asteikolla 0-5. Muodostaa 70 % arvosanasta.
Viestintävideo arvioidaan asteikolla 0-5. Muodostaa 30 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla opiskelijat toimivat 4-5 hengen sekaryhmissä, joissa toimeksiantona on perehtyä johonkin konkreettiseen olemassaolevaan tai menneeseen, aitoon johtamisviestinnän ”probleemaan” tai caseen. Tätä tutkitaan ongelmaperustaisen oppimisen (problem-based learning) menetelmän avulla. Mahdollisia teemoja esim. muutosjohtamisviestintä, diversiteetti, kriisiviestintä.
Kurssin alussa ryhmien muodostamisen jälkeen opiskelijoille opetetaan ongelmaperustaisen oppimisen ja tutkimisen perusteet ja prosessi. Ryhmätyökerroilla fasilitoidaan tätä prosessia.
Ryhmätyönä tehdään kirjallinen analyysi, jossa hyödynnetään laajasti alan kirjallisuutta mm. aikaisemmilta kursseilta ja hyviä käytäntöja ja videoita. Kirjallinen työ voi esimerkiksi kuvat sitä, miten viestintä tietyssä tilanteessa toteutettiin ja miten se olisi pitänyt tehdä.
Lisäksi kurssin lopussa kukin ryhmän jäsen tekee pareittain tai yksin mahdollisesti kirjallisen työn caseen pohjautuen 5-8 minuutin esityksen, joka videoidaan ja josta saa palautetta strandardin arviointimallin mukaisesti. Viestinnässä arvioidaan mm. uskottavuutta ja asia- ja tunneviestinnän tasapainoa, ja tavoitteena on oman (johtamis)viestinnän kehittäminen.
Oppimateriaalit
Kurssille pääsemisen edellytyksenä on verkkotentin tekeminen Elisa Juholinin "Viesinnän tekijän käsikirja" -kirjan pohjalta, viimeistään 5.3.2020.
https://tabula.tamk.fi/mod/quiz/view.php?id=1171285
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä on viiden opintopisteen kurssi, joka edellyttää noin 135 tuntia työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Lähikerrat:
6.3.2020 klo 12.30 - 15.30
Kurssin esittely, ryhmät ja problem-based learningin perusteet
27.3.2020 klo 12.30 - 15.30
Ryhmätyötä PBL-menetelmällä
3.4.2020 klo 12.30 - 15.30
Ryhmätyötä PBL-menetelmällä
17.4.2020 klo 12.30 - 15.30
Kirjallisten analyysien esittely ja palaute
15.5.2020 klo 12.30 - 15.30
Johtamisviestinnän videot - analyysi ja palaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Caset pohjautuvat työelämän johtamisviestinnän tapauksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
TAMKin opiskelijoiden osalta tai niiden, jotka eivät ole suorittaneet "Organisaatioviestintä"-kurssia: Kurssille pääsemisen edellytyksenä on verkkotentin tekeminen Elisa Juholinin "Viesinnän tekijän käsikirja" -kirjan pohjalta, viimeistään 5.3.2020.
https://tabula.tamk.fi/mod/quiz/view.php?id=1171285
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä, mutta analyysi jää hyvin pinnalliseksi. Hän ehdottaa joitakin yksinkertaisia kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän ei kuitenkaan juurikaan osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa vain heikosti soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään, mutta ei juurikaan tiedosta kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa melko hyvin havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä. Hän osaa esittää joitakin kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa jossain määrin arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa jonkin verran soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa joitakin kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä syvällisesti. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin ja perustella ne johdonmukaisesti. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.